Msp’s blijven zoeken naar manieren om hun dienstverlening te optimaliseren en efficiënter te werken. Een van de manieren om dat te bereiken, is meer geïntegreerde diensten afnemen bij een beperkt aantal vendors. Dit is dan ook een belangrijke wens van msp’s, zo blijkt uit het wereldwijde onafhankelijke onderzoek Global State of the MSP. Hans ten Hove, Vice President van Datto Europa licht enkele opvallende conclusies uit het onderzoek toe.
Msp’s kunnen tevreden terugkijken op het afgelopen jaar. “We hebben met elkaar een geweldige markt, waarin de omzet jaar op jaar toeneemt,” vertelt Hans ten Hove. “64 procent van de deelnemers aan het onderzoek rapporteert een omzetgroei van meer dan 10 procent en het overgrote deel van de msp’s verwacht ook het komende jaar een mooie omzetgroei.” De msp-markt is daarmee gezond: de concurrentie neemt weliswaar toe, maar er is geen sprake van een race to the bottom. Dat neemt niet weg dat msp’s steeds op zoek zijn naar manieren om efficiënter te werken en hun dienstverlening continu te verbeteren.
Global State of the MSP – Trends en voorspellingen 2024
Jaarlijks vindt een onafhankelijk wereldwijd onderzoek plaats naar de stand van zaken rond msp’s. Aan State of the MSP 2023 hebben wereldwijd 1500 msp’s deelgenomen, waarvan meer dan 700 in Europa en circa 150 in de Benelux.
Liever minder vendors
Een manier waarop msp’s tijd en kosten kunnen besparen, is het aantal dienstverleners waar zij mee in zee gaan beperken. Ruim driekwart van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan deze vendor-consolidatie belangrijk te vinden. “Er is steeds meer behoefte aan een geïntegreerd IT-platform, waarop de verschillende diensten onderling diepgaand geïntegreerd zijn. Gebruik je oplossingen van verschillende vendors, dan werken die allemaal net op een andere manier, met ieder hun eigen look & feel en verschillende mensen in de organisatie die erop gecertificeerd zijn. Als je al die producten bij één vendor kunt afnemen, dan versnel je de workflow aanzienlijk. Denk aan toepassingen als PSA-software voor het beheren van bedrijfsactiviteiten, software voor Remote Monitoring & Management en oplossingen voor documentatiemanagement. Hoe meer je die kunt integreren, hoe efficiënter je werkt.”
Zorgen om cybersecurity
Een andere belangrijke uitkomst uit het onderzoek is dat bijna de helft van de msp’s het bieden van een betere klantervaring als topprioriteit ziet. Die dienstverlening richt zich steeds meer op hybride werken, de overgang naar de cloud en vooral op cybersecurity. “Toenemende zorgen hierover vormen de belangrijkste reden om met een msp in zee te gaan. Het besef dat iedereen een doelwit van aanvallers is, dringt nu echt door. Het op orde hebben van de cyberweerbaarheid is bij het ingaan van de NIS2-wetgeving verplicht. Dat geldt niet zozeer voor de mkb-bedrijven zelf, maar wel voor msp’s. Je bent straks verplicht in je dienstverlening een herstelplan te hebben voor je klanten.”
Managed security-services
Door de alsmaar verder gaande digitalisering is er steeds meer sprake van ketenintegratie. “De zwakste schakel in de keten is waar de cyberrisico’s zitten. Als de bakker op de hoek wordt aangevallen, kan die zo bij wijze van spreken een multinational die de zaken wél op orde heeft in de problemen brengen. Cybersecurity is dan ook iets wat je als mkb-bedrijf beter aan een msp kunt overlaten.” Die msp kiest volgens Hans ten Hove steeds meer voor managed services op het gebied van security. Denk aan een managed Security Operations Center, waarbij je niet zelf een aantal professionals stand-by hoeft te hebben. Of Pentest-as-a-Service, waarbij bedrijven regelmatig volledig geautomatiseerd hun systemen en netwerken kunnen laten testen op kwetsbaarheden.” Het komt er eigenlijk op neer dat je relatief weinig contact hebt met je klanten wanneer je een uitstekende service biedt en er geen incidenten zijn. “Is er wel een contactmoment, dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de klant dit als heel positief ervaart.”
Wil je meer weten over de stand van zaken in de msp-markt? Download de whitepaper hier.