Nederlandse IT-bedrijven werken samen met KPN om het mkb te voorzien van innovatieve en passende IT-oplossingen. De Business Partners van KPN blijven voortdurend innoveren om in het steeds veranderende IT-landschap de best mogelijke ondersteuning aan hun klanten te bieden. Een van de meest recente oplossingen die hen hierbij helpt, is SuperVision, een tool die de uitrol van Microsoft-installaties versnelt door het toepassen van het ‘Golden Master’-principe.
Joeri Schnetz, operationeel directeur bij VTM – een grote IT-dienstverlener in Nederland en KPN Business Partner – vertelt hierover: “De tijd dat we alleen vaste telefonie of simkaarten aanboden, ligt al ver achter ons. We zijn uitgegroeid tot een volwaardige msp die complete telecom- en IT-oplossingen aanbiedt aan B2B-klanten en lokale overheden. Ons werk reikt veel verder dan techniek alleen; adoptie, zoals trainingen geven, is minstens zo belangrijk. Wij willen niet alleen de tools aanleveren, maar onze klanten ook echt laten zien hoe ze deze optimaal kunnen inzetten. Vergelijk het met het geven van een hamer: wij leren hun ook hoe ze er een vogel-huisje mee kunnen bouwen.”
Trends in een veranderend IT-landschap
Schnetz werkt al 18 jaar bij VTM en ziet continu nieuwe trends en uitdagingen opkomen. “Enkele jaren geleden maakten veel mkb-bedrijven massaal de overstap naar de cloud. Die transitie is voor de meeste bedrijven nu grotendeels voltooid. Maar in plaats van rust te geven, heeft het de IT juist complexer gemaakt. Bedrijven hebben nu te maken met een uitgebreid landschap van applicaties en geïntegreerde diensten. Het is essentieel dat bedrijven hier grip op hebben en begrijpen wat er gebeurt. En, niet onbelangrijk, dat dit alles veilig is.”
Tegenwoordig zijn overzicht, standaardisatie en bewustwording essentieel.
In het verleden was IT vaak een stuk eenvoudiger, vertelt Schnetz. “Je bouwde een sterke firewall en beschermde daarmee het bedrijfsnetwerk en de data. In een tijdperk van clouddiensten en professionele cybercriminelen is dat niet meer voldoende. Bovendien raken technologieën steeds meer verweven, waardoor het oude model waarin één persoon verantwoordelijk was voor alle IT niet meer voldoet. Tegenwoordig zijn overzicht, standaardisatie en bewustwording essentieel. Alleen zo kun je een modern bedrijf digitaal veilig houden en zorgen voor continue beschikbaarheid.”
Kwaliteit door standaardisatie
Om als IT-dienstverlener te kunnen inspelen op de snelheid waarmee de markt verandert, benadrukt Schnetz het belang van standaardisatie. “Alles wat je kunt standaardiseren, draagt bij aan de kwaliteit die je als msp levert. Bij ons bijvoorbeeld heeft SuperVision, een tool voor Microsoft-installaties, een grote rol hierin. SuperVision maakt het mogelijk om bij verschillende klanten dezelfde, door ons vastgestelde, setup uit te rollen.”
Hij legt uit hoe dit in de praktijk werkt: “Als msp wil je elke klant de hoogst mogelijke kwaliteit bieden. Het handmatig installeren van een complete Microsoft-omgeving kost echter veel tijd, en iedere collega werkt voor andere klanten. Hoe zorg je dan voor een consistente kwaliteit bij elke installatie? SuperVision biedt hier de oplossing. Door het Golden Master-principe toe te passen, kunnen wij dezelfde setup snel en consistent bij elke klant uitrollen. Vroeger moesten we veel handmatige stappen uitvoeren, zoals het uploaden van scripts en het doorvoeren van instellingen. Nu koppelen we een nieuwe klant aan SuperVision en kunnen we direct onze master setup implementeren.”
Repetitieve taken automatiseren voor meer waardevol werk
Door zulke repetitieve taken als installatieprocessen te automatiseren, ontstaat er niet alleen tijdswinst maar ook een kwalitatieve verbetering van de dienstverlening. “Automatisering verkleint de kans op menselijke fouten,” zegt Schnetz. “Daarnaast, van alleen maar vinkjes zetten wordt geen enkele IT’er blij. Door dit soort taken te automatiseren, kunnen wij ons richten op monitoring en optimalisatie, en dus op taken die de klant daadwerkelijk helpen.”
Automatisering verkleint de kans op menselijke fouten
Hij vervolgt: “Met SuperVision kunnen we in één oogopslag zien of alles voor onze klant goed staat en of zij voldoen aan de laatste updates. Ook dit bespaart tijd en voorkomt fouten. IT’ers hebben daardoor meer ruimte om na te denken over hoe we diensten verder kunnen verbeteren en hoe we kunnen inspelen op nieuwe beveiligings- of compliance-eisen. Het automatiseren van repetitief werk geeft ons de ruimte om ons te richten op uitdagend werk dat meer waarde toevoegt.”
AI brengt nieuwe uitdagingen en kansen
Schnetz is ervan overtuigd dat de extra denkkracht die vrijkomt hard nodig zal zijn. Nieuwe AI-tools zoals Microsoft Copilot brengen namelijk naast voordelen ook nieuwe uitdagingen met zich mee. “AI biedt eindgebruikers enorme kansen, maar het stelt ons als IT-professionals ook voor nieuwe vraagstukken. Een simpele vraag aan Copilot om bijvoorbeeld een salesrapport op te stellen, roept al de nodige overwegingen op: wordt het rapport gebaseerd op actuele data of verouderde bestanden? Moet je toegang tot oudere documenten beperken? En wie heeft überhaupt toegang tot welke gegevens? Met de opkomst van AI worden vraagstukken rondom data en toegangsbeheer nog crucialer.”
AI biedt eindgebruikers enorme kansen
Hier kan SuperVision ook een rol in spelen. “Na de onboarding blijven we verantwoordelijk voor het beheer van onze klanten. Super-Vision geeft ons een actueel overzicht van elke klantomgeving. Mochten er veranderingen zijn – bijvoorbeeld binnen Microsoft-diensten of cyber-securityvereisten – dan kunnen we snel inspelen op deze nieuwe risico’s en standaarden. Als een klant zelf handmatig iets aanpast, ontvangen we direct een melding. Zo kunnen we meteen controleren of de aanpassing voldoet aan onze kwaliteitsnormen en waar nodig bijsturen.”
Samenwerking binnen het KPN Partner Network
VTM was als ontwikkelpartner nauw betrokken bij de ontwikkeling van SuperVision. De tool werd ontwikkeld door een andere msp, BSU uit Veghel, en maakt nu deel uit van een joint venture met KPN. Schnetz ziet BSU en andere msp’s in het KPN Partner Network niet als concurrenten, maar als partners. “Het mooie aan het KPN Partner Network is dat het echt een hechte community heeft gecreëerd, waarin Business Partners samenwerken om producten en diensten te verbeteren.”
Als ontwikkelpartner heeft VTM vanaf het begin invloed gehad op de functionaliteiten van SuperVision. “We konden onze prioriteiten aangeven en feedback geven over de functies die voor ons belangrijk waren. Dat zorgt voor een snelle en effectieve ontwikkeling van het product en houdt ons nauw betrokken bij de verdere verbetering ervan.”
De kracht van samenwerking: samen winnen
Schnetz ziet de samenwerking in het Partner Network als een belangrijke reden om voor Super-Vision te kiezen boven andere tools. “De snelheid waarmee SuperVision nieuwe functies toevoegt en de bereidheid om te luisteren naar onze input maken voor ons echt het verschil. Een ander groot voordeel is dat ze werken met een publieke roadmap. Zo zien wij welke features prioriteit hebben en wanneer deze worden uitgerold. Dit helpt ons om met ons eigen team te anticiperen op wat komen gaat.”
Wij zien welke features prioriteit hebben en wanneer deze worden uitgerold
Hoewel er altijd wensen blijven voor de toekomst, zoals het kunnen beheren van meer software en applicaties via SuperVision en het toevoegen van extra compliance–instellingen, erkent Schnetz dat tools zoals SuperVision nu al essentieel zijn. “In een complex IT-landschap kan een msp niet zonder dit soort gereedschap. Het stelt ons in staat om schaalbaarheid, kwaliteit en efficiëntie te waarborgen. De samenwerking met KPN en andere msp’s in het Partner Network maakt het extra waardevol. SuperVision is voor ons niet alleen een product, het is een platform dat ons verbindt met een community die zich inzet voor het beste resultaat voor onze klanten. Die gedeelde visie en samen-werking zijn enorm motiverend. Samen streven we naar het beste en winnen we door samen te werken. Dat is toch prachtig?”