Uit onderzoek van Info Support onder ruim 400 IT-managers blijkt dat 67% van de bedrijven AI inzet, waarbij data-analyse de meest voorkomende toepassing is. Denk hierbij aan het voorspellen van klantgedrag of het signaleren van afwijkingen in financiële processen. Een kwart van de bedrijven geeft aan in 2025 AI nog actiever te willen inzetten voor dit doel.
Ondanks de toenemende inzet van AI, geeft 25% van de respondenten aan dat de kwaliteit van hun data onvoldoende is. Slechts 35% beoordeelt de eigen datakwaliteit als hoog. Gebrekkige data leidt tot uitdagingen bij zowel de implementatie als het gebruik van AI-oplossingen. Een gestructureerd datakwaliteitsbeleid kan bedrijven helpen om verbeteringen stapsgewijs door te voeren en verantwoord datagebruik te waarborgen.
Naast datakwaliteit is ook het ontbreken van ethische richtlijnen een belangrijk aandachtspunt. Twee derde van de bedrijven heeft nog geen ethisch kader voor AI-gebruik en 40% heeft geen veiligheidsmaatregelen getroffen. Met aankomende wetgeving, zoals de EU AI Act, wordt het noodzakelijk om ethiek en compliance structureel onderdeel te maken van de AI-strategie.
Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support, licht toe: “Het baart me zorgen dat data-analyse een van de meest gebruikte toepassingen van AI is, terwijl bijna een kwart (23%) de kwaliteit van data als een uitdaging ziet. Hoge datakwaliteit is de basis voor verantwoord AI-gebruik.”