Er is een opvallend gebrek aan organisatorische ondersteuning voor de integratie van AI-tools. Dat schrijft onderzoeksbureau Yorizon in een rapport over de acceptatie van AI en ChatGPT onder werknemers in Nederland. Volgens de onderzoekers is er bij organisaties nauwelijks beleidsvorming. Slechts 29% heeft een duidelijk beleid over het gebruik van AI.
Bijna de helft (47%) van de werknemers heeft al geëxperimenteerd met ChatGPT. Dat is zelfs een stuk hoger onder beeldschermwerkers (59%). Er zijn opvallende verschillen tussen leeftijdsgroepen. Onder 18-25 jaar heeft 79% ChatGPT geadopteerd als tool in het werk. In de leeftijdsgroep 56-65 jaar is dat maar 22%. “Hoewel leeftijd altijd een rol speelt bij de technologieadoptie, lijkt deze kloof wel uitzonderlijk groot,” schrijven de onderzoekers. ChatGPT wordt voornamelijk gebruikt voor tekstschrijven en ideeëngeneratie.
Het is nog niet zo dat veel mensen het al dagelijks gebruiken. Zelfs onder beeldschermwerkers gebruikt slechts 4% het vrijwel elke dag. Daarnaast heeft een aanzienlijk deel (53%) nog niet met deze technologie gewerkt, en 20% is er volledig onbekend mee. Een merendeel van de gebruikers (52%) meldt een verhoogde productiviteit door ChatGPT en de algemene gebruikerstevredenheid is positief.
De inschatting van de impact van AI op baanzekerheid varieert behoorlijk. Terwijl 32% van de gebruikers gelooft dat AI zal leiden tot banenverlies, ziet 46% dit niet als een gevaar. Opvallend is dat slechts 29% van de organisaties een duidelijk beleid heeft over het gebruik van AI.