Vier van de vijf Nederlandse bedrijven (83 procent) beschouwen digitalisering als cruciaal voor hun toekomstige succes. Dat is de uitkomst van een onderzoek naar de status van digitalisering onder kleine en middelgrote bedrijven in Nederland. Dit onderzoek werd uitgevoerd door YouGov in opdracht van IONOS, het moederbedrijf van STRATO. De onderzochte Nederlandse bedrijven hebben vooral vaak een eigen domeinnaam en website. Webwinkels en het gebruik van complexere clouddiensten werden in het onderzoek minder vaak genoemd.
YouGov voerde in januari 2025, in opdracht van IONOS, een enquête uit onder 4.500 zakelijke beslissers van mkb-bedrijven in verschillende Europese landen. In Nederland werd het onderzoek exclusief uitgevoerd voor STRATO. Uit de resultaten blijkt dat het Nederlandse mkb goed scoort op digitalisering: 63 procent heeft een eigen website en een e-mailadres met een eigen domein. Hiermee loopt Nederland voor op landen als Duitsland, Spanje, Frankrijk, Polen en Zweden, maar blijft het achter bij het Verenigd Koninkrijk, waar respectievelijk 75 en 73 procent van de bedrijven deze digitale basis op orde heeft.
Naast websites en e-maildomeinen speelt social media een belangrijke rol in de digitaliseringsstrategie van Nederlandse bedrijven. Meer dan de helft (52 procent) maakt gebruik van sociale netwerken voor klant- en partnercommunicatie, waarmee Nederland in de Europese middenmoot zit. Op het gebied van e-commerce en clouddiensten is er nog groeipotentieel: 30 procent van de Nederlandse mkb’ers heeft een webshop, terwijl 26 procent werkt met geavanceerde cloudoplossingen. Ook hier bevindt Nederland zich op een gemiddeld niveau in vergelijking met andere Europese landen.
De focus voor verdere digitalisering ligt bij Nederlandse bedrijven vooral op zichtbaarheid op internet (58 procent), IT-beveiliging en gegevensbescherming (42 procent) en online samenwerking (40 procent). Er wordt ook geïnvesteerd in websites (30 procent) en social media (28 procent), al ligt dit percentage lager dan in het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Daarnaast plant een kwart van de bedrijven investeringen in IT-beveiliging (26 procent) en kunstmatige intelligentie (24 procent).
“De resultaten van het onderzoek laten zien dat Nederlandse bedrijven digitalisering zien als een belangrijke motor voor hun toekomstige succes. Met deze houding zijn ze goed gepositioneerd in de Europese context, ook al is er nog onbenut potentieel, bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce en cloud services. Onze oplossingen en tools zijn ontworpen om hen te begeleiden op hun weg naar digitalisering en zo hun toekomstige levensvatbaarheid veilig te stellen,” zegt Aisha Petter, Managing Director van STRATO.