Waar de grote bedrijven Google en Microsoft hun chatoplossingen hebben geïntegreerd in de zoekmachine, daar bewandelt OpenAI de omgekeerde weg. Na het succes van ChatGPT en de wereldwijde AI-revolutie die het daarmee ontketenden, wil het bedrijf nu de zoekmachinemarkt op. Inmiddels is er een prototype gelanceeerd: SearchGPT.
Het prototype is beschikbaar gesteld aan een select gezelschap dat het momenteel aan het testen is. Het idee achter SearchGPT is dat je geen lopende tekst krijgt voorgeschoteld, maar een lijst met zoekresultaten, al dan niet vergezeld van een stuk begeleidende tekst. Daarnaast kun je doorvragen op de getoonde resultaten.
Onder de betatesters zijn nogal wat uitgevers, vertelt OpenAI. Het bedrijf denkt dat zij de contentmakers zijn die het meest profiteren van goede zoekresultaten. Het is niet duidelijk welke algoritmes ten grondslag liggen aan SearchGPT, maar OpenAI schrijft op de website dat ze informatie beschikbaar zullen stellen hoe uitgevers en contentmakers kunnen bepalen hoe ze zichtbaar worden in de resultaten. OpenAI benadrukt dat het achterliggende model separaat van de generatieve AI-modellen wordt getraind. Het bedrijf heeft daarvoor ook een nieuwe webcrawler gecreëerd, de OAI-SearchBot.
De bedoeling is niet om een aparte dienst te lanceren. SearchGPT wordt uiteindelijk geïntegreerd in ChatGPT.