De startup TenderTracer, die vandaag is gelanceerd, moet het gemakkelijker maken voor mkb-bedrijven om op de hoogte te blijven van aanbestedingen van de overheid. Dat doet het bedrijf via een online portal en een e-maildienst.
Volgens het bedrijf is het voor veel mkb-bedrijven lastig de weg te vinden in de dagelijkse stroom aanbestedingen. “Daardoor missen ze veel kansen om mee te dingen naar interessante opdrachten van overheidsinstellingen.” Alex Couperus, oprichter van TenderTracer: “Deelnemen aan aanbestedingen wordt als erg ingewikkeld gezien, waardoor in de praktijk alleen grote ondernemingen investeren in een aanbesteding. Wij willen alle bedrijven helpen hun weg te vinden in het oerwoud aan informatie om gericht te kunnen beslissen of een specifieke aanbesteding de tijd en moeite waard is.”
Dashboard
Met een abonnement krijgen mkb-bedrijven toegang tot een persoonlijk dashboard waarin aanbestedingen worden getoond op basis van zelf ingegeven criteria. Deze zijn gebaseerd op de zogeheten CPV-codes (Common Procurement Vocabulary). CPV is een gemeenschappelijke woordenlijst van de EU, waarmee codes worden toegekend aan alle mogelijke soorten overheidsopdrachten voor diensten, leveringen en werken. Aanbestedende diensten moeten bij Europese aanbestedingen dit classificatiesysteem toepassen.
Daarnaast krijgen abonnees drie keer per week een mail met een overzicht van de recente selecties. Eventueel kan TenderTracer een geïnteresseerd bedrijf in contact brengen met een adviseur dan kan helpen bij het indienen van een aanbesteding. Volgens het bedrijf heeft TenderTracer daar verder geen belang bij. Er is een gratis proefperiode beschikbaar.