In onze rubriek ‘Het meest opvallende nieuws volgens…’ volgt een prominent in de markt een week lang intensief de berichtgeving in onze branche. Hij of zij selecteert een bericht dat opviel en geeft er een reactie op. Deze week: Thomas Burghart, Business Unit Director Rijksoverheid bij TOPdesk.
Burghart las op 24 juli het artikel over Googles AI-chatbot Bard. Chatbot Bard is vanaf heden beschikbaar in het Nederlands en wordt in het artikel vergeleken met concurrent ChatGPT.
Krappe arbeidsmarkt
Hoewel ChatGPT nog niet zo lang op de markt is, krijgt het enorm veel aandacht. Veel mensen maken er gebruik van; het is een hele welkome techniek. Mijn verwachting is dat dit met Googles Bard hetzelfde gaat zijn. Zeker als het vervlochten wordt met Google, wat door de meeste mensen wordt gebruikt als zoekmachine of browser. Dat heeft alles te maken met de bovenliggende trend waar deze AI-ontwikkelingen op inspelen, namelijk de krappe arbeidsmarkt. Daar hebben we al lange tijd mee te maken en dat gaat de komende tijd niet veranderen.
Daartegenover staat dat de hoeveelheid werk tegelijkertijd toeneemt. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om nog efficiënter te werken en meer te doen met minder handen. Daar kan dit soort technologie natuurlijk ontzettend goed bij helpen.
Allerlei sectoren
Je ziet dan ook dat AI in allerlei verschillende sectoren werk uit handen kan nemen. Denk aan simpele voorbeelden zoals het maken en controleren van e-mails, samenvatten of vertalen van teksten. Maar ook voor specifiekere taken kan het van betekenis zijn.
Een voorbeeld hiervan noemde Gartner een aantal jaar geleden al: probleembeheer. Terugkerende meldingen op de servicedesk over een printer die continu in storing schiet, zou weleens een probleem kunnen zijn in plaats van losse incidenten. In dat geval is vervanging van die printer wellicht effectiever dan de storingen continu opnieuw oplossen. AI kan het onderscheiden en signaleren van problemen en incidenten op de servicedesk overnemen.
Maar ook in het mkb kan AI tijd en geld besparen. Bijvoorbeeld bij horecabedrijven, die AI inzetten als inspiratie voor nieuwe gerechten en recepturen. En ook voor de grafische vormgeving van menukaarten hoeft er geen externe designer aan te pas te komen. Door AI in te zetten voor dit soort taken, houden medewerkers tijd en geld over voor andere wellicht leukere werkzaamheden.
Scherp zijn
Het is wel belangrijk om in dit stadium van AI-technologie scherp te zijn op de beperkingen die het nog heeft. Daarin schuilt een gevaar als AI taken volledig autonoom gaat uitvoeren. Zo hebben de makers van ChatGPT onlangs hun AI-herkenningstool uit de lucht gehaald vanwege onnauwkeurigheid.
En het blijft een feit dat ChatGPT, in tegenstelling tot Bard, nog geen kennis heeft over data van na 2021 en daardoor zelf met informatie aan de haal kan gaan. Dat Bard hier al een stap verder in is, is logisch. Ontwikkelaars maken handig gebruik van elkaars werk en bouwen hierop voort. Ik ben er daarom van overtuigd dat dit soort beperkingen tijdelijk zijn. Dat zie je altijd als er nieuwe technologie geïntroduceerd wordt; kinderziektes komen aan het licht zodra het veelvuldig gebruikt wordt. In de loop van de tijd wordt de technologie aangescherpt en verder doorontwikkeld. Is het niet door Microsoft of Google zelf, dan wel door een andere grote speler.
Versnelde digitalisering
Het is een logische verwachting dat de grote spelers zoals Microsoft en Google als eerste met nieuwe AI-technologie naar buiten komen. Maar ik verwacht dat we het steeds meer gaan zien. De techniek die achter ChatGPT en Bard zit gaat steeds meer omarmd worden, want we staan nog maar aan het begin van het begrijpen hoe we AI kunnen inzetten. Iedere productontwikkelaar gaat opnieuw naar de tekentafel met zijn of haar product om te kijken hoe ze het met AI nog gebruiksvriendelijker, simpeler of slimmer kunnen maken. Kortom, met de komst van AI-technologie, zoals ChatGPT en Bard, wordt digitalisering verder versneld.