De internationaal opererende Managed Services Provider (MSP) XTIUM heeft vandaag bekendgemaakt dat het zijn directe bedrijfsactiviteiten in Europa start onder de naam XTIUM. De uitbreiding volgt op de eerdere fusie van ATSG en Evolve IP en markeert een volgende fase in de uitrol van XTIUM’s geïntegreerde IT-diensten in de EMEA-regio.
Rotterdam fungeert als Europees hoofdkantoor van waaruit klanten in onder andere Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk rechtstreeks toegang krijgen tot het volledige dienstenportfolio van XTIUM. De dienstverlening richt zich op het mkb en strekt zich uit van cloudcommunicatie tot cybersecurity en werkplekdiensten.
Van communicatieprovider naar full-service MSP
XTIUM bouwt in Europa voort op de geschiedenis van Mtel, dat in 1999 werd opgericht in Rotterdam en in 2017 werd overgenomen door Evolve IP. De organisatie transformeert nu van communicatieprovider naar een volwaardige MSP, met een geïntegreerd aanbod van IT-diensten. Bestaande klanten van Evolve IP ontvangen voortaan hun diensten via het XTIUM-label, met behoud van huidige afspraken.
Vanaf 2025 wordt het dienstenaanbod verder uitgebreid met onder meer Desktop-as-a-Service (DaaS), gevolgd door netwerkbeheer en servicedeskoplossingen in 2026.
Europese aansturing vanuit Rotterdam
Leon Schuurmans leidt als Managing Director XTIUM EMEA de Europese activiteiten vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam, waar momenteel 35 medewerkers actief zijn. Gezamenlijk bedient het team ruim 100 klanten in sectoren als zorg, financiële dienstverlening, retail en zakelijke dienstverlening, met organisaties variërend van 100 tot 3.500 medewerkers.
“Wij zien dat mkb-organisaties behoefte hebben aan één aanspreekpunt voor hun communicatie- en IT-diensten,” aldus Schuurmans. “Die vraag kunnen we nu beantwoorden met een geïntegreerde aanpak die aansluit bij hun behoefte aan flexibiliteit, schaalbaarheid en veiligheid.”
Groeiambitie en continuïteit
XTIUM bedient wereldwijd meer dan 1.700 klanten en circa 950.000 eindgebruikers. Met een gecombineerde omzet van ruim 230 miljoen dollar en ongeveer 70 medewerkers in de EMEA-regio, verstevigt de organisatie zijn positie als een van de grotere private MSP’s wereldwijd. De Europese organisatie wordt opgesplitst in directe klantbediening en gedeelde supportfuncties.