Het Europese fintech bedrijf Swan heeft een kantoor in Amsterdam geopend als onderdeel van de hyperlocalisatie-strategie van het bedrijf om alle activiteiten lokaal aan te bieden.
Het bedrijft introduceert lokale rekeningen waarmee Nederlandse bedrijven NL-IBAN’s kunnen aanbieden aan hun klanten. Voor de internationale uitbreiding van zijn Banking-as-a-Service-platform wordt het bedrijf gesteund door investeerders als Lakestar, Accel en Creandum.
Swan zegt het vermogen te hebben om elk normaal bedrijf in een financiële instelling te veranderen. Via API’s zouden bedrijven bankdiensten als rekeningen, betaalkaarten en betalingen kunnen aanbieden. Het bedrijf heeft meer dan 100 klanten in heel Europa, variërend van snelgroeiende scale-ups tot grote ondernemingen. In Nederland heeft Swan drie bedrijven geholpen bij het openen van Nederlandse rekeningen voor hun klanten.
“Terwijl we verder groeien, biedt de centrale ligging van Nederland binnen Europa toegang tot een grotere markt, waarmee het een strategische basis is voor verdere uitbreiding over het continent”, zegt Nicolas Benady, medeoprichter en CEO van SWAN . “Ook heeft Nederland een snelgroeiend fintech-ecosysteem met veel startups en gevestigde bedrijven die zich richten op financiële innovatie. Dit ecosysteem, samen met open-banking initiatieven zoals PSD2, vormen een krachtige basis voor bedrijven die een enorme boost krijgen van onze embedded banking services.”
Swan heeft partners in twaalf Europese landen waaronder bedrijven als de Franse retailgroep Carrefour en technologie scale-ups als Pennylane, Lucca, Factorial, Expensya en Agicap. Ageras was het eerste bedrijf dat in Nederland met Swan bankfuncties integreerde in zijn boekhoud- en belastingaangiftediensten.