In de Nederlandse IT-markt staan organisaties voor een reeks dringende keuzes. Niet alleen loopt de ondersteuning voor Windows 10 binnenkort af, maar ook de technologische sprongen op het gebied van AI vragen om hernieuwde strategieën.
Ongeveer 500.000 endpoints in Nederland draaien nog op Windows 10. Dat roept vragen op. Want hoewel de support van Microsoft niet volledig stopt, wordt die vanaf 14 oktober wel drastisch beperkt. De kosten voor verlengde ondersteuning stijgen bovendien snel, rekent Wilco Zwerus, Head of Client Solutions Group Benelux bij Dell Technologies in gesprek met ChannelConnect voor. “Het kost 61 euro in het eerste jaar, 122 in het tweede en 244 euro in het derde. En dan heb je nog steeds geen volledige ondersteuning”. Het grootste risico is de beveiliging, legt Zwerus uit. “Securitypatches stoppen in oktober, dus daar moet je echt iets mee. Daarnaast is de performance op Windows 11 gewoon beter.”
“In Nederland worden jaarlijks ongeveer 2 miljoen systemen vernieuwd,” weet Zwerus. Maar als een groot deel van die 500.000 Windows 10-systemen dit jaar wordt vernieuwd, vanwege de beperktere ondersteuning door Microsoft, dan stijgt het aantal devices dat vervangen wordt. “We zitten dan op een potentieel van 2,5 miljoen replacements. Dat is significant.”
Soepele transitie
Zwerus meldt dat de overgang van Windows 10 naar 11 doorgaans soepel verloopt. “Bij grotere organisaties kan de hoeveelheid applicaties tot uitdagingen leiden,” geeft hij wel aan. “Dan moet er getest worden. Wij doen dat samen met Microsoft. Dat kan zelfs gratis via ons partnerchannel, waarbij we een proof of concept draaien en eventuele compatibiliteitsproblemen aanpakken.”
De overstap van Windows 10 naar 11 is dus in de praktijk veel minder ingrijpend dan eerdere migraties. “De stap van XP naar Windows 7 was gigantisch. 7 naar 10 ook nog wel. Maar tussen 10 en 11 zitten minder verschillen, al zijn ze er zeker wel.” De grootste winst zit volgens Zwerus in beheer, beveiliging en vooral: ondersteuning voor AI. “Je krijgt met Windows 11 maximale mogelijkheden voor AI-toepassingen. Zeker als je een systeem koopt met de NPU (neural processing unit) aan boord, een speciale AI-chip.”
AI ontwikkelt zich razendsnel. Tijdens de eerste fase van Windows 11 was er nauwelijks sprake van AI, inmiddels is het een kernelement. “We leveren tegenwoordig systemen met een zogenaamde Copilot+ configuratie. Daarbij hoort ook een andere versie van Windows 11 die speciaal geschikt is voor deze toepassingen. We zien veel interesse van klanten in die extra AI-mogelijkheden, naast de overstap van Windows 10 zelf. Die twee ontwikkelingen versterken elkaar.”
Nieuwe rol voor pc’s
De pc krijgt een nieuwe rol. Waar AI eerst vooral in de cloud zat, verschuift het nu steeds meer naar de edge. “De logica uit de cloud verhuist naar lokale agents. Klanten moeten zich realiseren dat de pc, in de praktijk vaak een laptop, die ze vandaag kopen, vier jaar meegaat. Dan moet je dus vooruitdenken. Betaal iets extra’s nu, en je hebt vier jaar lang een systeem dat AI optimaal ondersteunt.”
Lange tijd werd alles naar de cloud gebracht. Maar nu een applicatie als AI deels terugkeert naar het device zelf, verschuift de balans. “Niet alles hoeft meer in de cloud te draaien. Veel intelligentie kan lokaal, sneller en veiliger op de endpoint zelf worden uitgevoerd.”
Deze trend heeft gevolgen voor de hele industrie. Van chipfabrikanten tot softwareontwikkelaars. “We zien dat applicaties zoals Adobe nu al gebruik maken van de NPU zonder dat de gebruiker het merkt. Daardoor worden CPU en GPU minder belast, gaat de batterij langer mee en draait alles soepeler. De ervaring is gewoon beter.”
Intel, AMD én Qualcomm
Bij de keuze van hardware speelt silicon – de chipkeuze – een cruciale rol. Dell biedt systemen met Intel, AMD én Qualcomm. “We willen eindgebruikers maximale keuzevrijheid geven. Elke chip heeft zijn eigen kracht. Intel heeft bijvoorbeeld veel ISV’s die specifiek voor hun technologie ontwikkelen. Copilot draait overal, maar de prestaties kunnen verschillen.”
Organisaties die serieus werk willen maken van AI op de werkplek, moeten dus goed kijken naar hun applicatielandschap. “We hebben klanten die willen testen met meerdere configuraties: één met Intel, één met AMD. Op basis van hun eigen software komen ze voor eindgebruikers tot de beste oplossing.”
Voor channelpartners betekent dit dat ze goed moeten weten wat hun klanten doen. Welke applicaties ze gebruiken, waar knelpunten zitten, hoe hun infrastructuur in elkaar zit. “Een goede partner kent zijn klant. Die weet of een applicatie Windows 11-ready is, of dat er getest moet worden. Juist bij veranderingen, zoals de overstap naar Windows 11 of de adoptie van AI krijgen partners kansen om waarde toe te voegen.”
De opkomst van AI leidt ook tot een andere manier van werken, is de observatie van Zwerus. “De menselijke interactie met de PC verandert. Praten tegen je computer wordt steeds normaler. In plaats van typen vraag je om data, laat je automatisch een overzicht maken, of stuur je een e-mail. Dat doen we nu al met onze telefoon. Notities typen we bijna niet meer, die spreken we gewoon in.”
Daarmee verandert de functie van de werkplek. “Het endpoint is niet meer alleen een werkstation. Het is een platform voor data, voor creatie, voor interactie. Partners moeten met hun klanten keuzes maken die verder gaan dan vandaag of morgen. Ze moeten de vraag beantwoorden wat de werkplek over drie of vier jaar moet kunnen.”