AI start-up Watermelon lanceert vandaag – naar eigen zeggen als eerste in de wereld – een chatbotplatform dat de kunstmatige intelligentie achter ChatGPT volledig heeft geïntegreerd. De nieuwe digitale assistent heeft dezelfde capaciteiten als de nieuwste versie van ChatGPT en is beschikbaar via Whatsapp, Facebook, Instagram en chats op websites.
De nieuwe chatbotfunctie Watermelon Pulse maakt gebruik van de nieuwste versie GPT-4. Bij een traditionele chatbot moet voor iedere vraag die gesteld kan worden een antwoord zijn voorbereid. Met de nieuwe chatbot hoeft er alleen een kader geschetst te worden. De antwoorden worden vervolgens gegenereerd op basis van de context die wordt geschetst door het bedrijf dat de chatbot gebruikt.
Wanneer een oude en nieuwe chatbot dezelfde vraag wordt gesteld, bijvoorbeeld: “Wat is mijn orderstatus?”, zie je duidelijke verschillen. Een oude chatbot kijkt in het script en ziet op deze vraag het antwoord in een vaste formulering, namelijk de wedervraag: “Wat is je ordernummer?”. Deze chatbot is volledig gebonden aan één mogelijke formulering, wat voor mensen ‘robotachtig’ aan kan voelen.
Als je de nieuwe chatbot dezelfde vraag stelt, krijg je als antwoord: “Om je orderstatus te kunnen bekijken hebben we je ordernummer nodig. Kan je mij je ordernummer verstrekken zodat ik je verder kan helpen?”
Chatbot volop in verdere ontwikkeling
Op dit moment is Watermelon Pulse beschikbaar voor alle bedrijven. Het zit nog wel in een gesloten beta, wat betekent dat bedrijven op een wachtlijst komen te staan en vervolgens gefaseerd toegang krijgen tot de chatbot.