t’s a Rep-oprichters Chantal Schepers en Erik van de Nadort treden toe tot Tyto Leadership Team
Het Europese PR- en communicatiebureau Tyto neemt PR-bureau It’s a Rep over. Met de investering in Nederland breidt Tyto zijn innovatieve PRWithoutBorders-modeluit naar een steeds belangrijker wordende Europese tech hub voor wereldwijde scale-ups. Tyto is opgericht in 2017 en met meer dan zestig remote consultants actief in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Zweden. Dankzij de acquisitie van It’s a Rep kunnen Nederlandse bedrijven nu makkelijker hun PR-activiteiten uitbreiden naar andere landen, en kunnen buitenlandse bedrijven makkelijker PR-activiteiten in Nederland opstarten. Ook kan Tyto beter samenwerken met wereldwijde technologiebedrijven met een regionaal hoofdkantoor in Nederland.
Tyto en It’s a Rep werken al bijna zes jaar nauw samen als partners. Gezamenlijke klanten als Remote, Esri, Online Payment Platform en SoSafe kunnen met de overname direct profiteren van een nog betere integratie en meer flexibiliteit. De oprichters van It’s a Rep, Chantal Schepers en Erik van de Nadort, krijgen een minderheidsbelang in het bedrijf en worden Senior Partners in Tyto’s Leadership Team. Zij blijven daarnaast verantwoordelijk voor de klantrelaties en campagnes in Nederland.
Tyto’s uitbreiding naar Nederland laat het toenemende belang zien van Nederland als Europese tech hub voor wereldwijde scale-ups. Mede dankzij de in 2018 door de overheid gelanceerde Nederlandse digitaliseringsstrategie worden we gezien als één van de voorlopers op het gebied van digitale infrastructuur en het stimuleren van R&D, waardoor het één van de meest open en aantrekkelijke omgevingen is voor de tech-industrie.
Brendon Craigie, CEO van Tyto over de overname: “Het is een voorrecht om Chantal en Erik en de rest van het It’s a Rep-team te verwelkomen bij Tyto. We werken al lang succesvol en met veel plezier samen. We zijn nu klaar om onze samenwerking naar een hoger niveau te tillen en nog meer bedrijven te helpen met hun reputatie, binnen en buiten Nederland. De invloed van Nederland op de technologiesector groeit en we geloven dat deze strategische uitbreiding ons een nog waardevollere partner voor onze klanten zal maken met ons innovatieve PRWithoutBorders-model.”
Chantal Schepers, Senior Partner van Tyto, over de toetreding tot Tyto: “Na jaren succesvol partners te zijn geweest ben ik enthousiast om nu deel uit te maken van Tyto. Met het PRWithoutBorders-model kunnen onze klanten nog makkelijker hun PR-activiteiten in Europa opschalen en hun budget op de meest effectieve manier inzetten. Tegelijkertijd profiteren onze medewerkers van het feit dat ze onderdeel zijn van een internationaal team met ambitieuze en ervaren PR-professionals. Daarbij kunnen zij letterlijk een grenzeloos carrièrepad bewandelen. Ik ben ervan overtuigd dat deze krachtenbundeling ons interessante nieuwe kansen en avonturen brengt.”
“Als onderdeel van Tyto kunnen we niet alleen zelf groter en beter worden, maar kunnen we ook onze klanten helpen datzelfde te bereiken. Wij kunnen hen nu ondersteunen met de beste PR- en communicatieservices in vrijwel alle relevante markten”, zegt Erik van de Nadort, Senior Partner van Tyto. “Met Tyto zie ik veel overeenkomsten in zowel bedrijfscultuur, de visie op communicatie en de manier van werken, waarbij ook wij sinds dag 1 met een volledig remote team werken. Ik kijk erg uit naar nog meer mooi werk, successen en plezier als onderdeel van Tyto.”
Groei in medewerkers en omzet
De acquisitie van It’s a Rep volgt op de overname van het bureau CubanEight in 2022, de introductie van de Content Studio van het bureau in januari, de benoeming van de eerste Managing Director, Nick Taylor in juni en de uitbreiding naar Scandinavië in juli. Met de toevoeging van It’s a Rep groeit Tyto’s team van PR- en communicatieprofessionals naar meer dan 60 medewerkers.
Aan de vooravond van het 6-jarig bestaan laat Tyto een trendmatige jaaromzet zien van 6 miljoen GBP. Sinds de oprichting in 2017 heeft Tyto opeenvolgende jaren van 50%+ groei gerealiseerd en een reputatie opgebouwd als één van de meest innovatieve bureaus ter wereld. Naast het pan-Europese model maakt Tyto naam met op data gebaseerde inzichten zoals de Tyto Tech 500 en de Tyto Relevance Index.
Tyto’s overname van It’s a Rep is het nieuwste hoofdstuk in het ondernemerschap van oprichter Brendon Craigie op het gebied van PR en communicatie. Voordat hij Tyto oprichtte met zijn gedistribueerde PRWithoutBorders-model, was Craigie 17 jaar werkzaam bij Hotwire, waarvan de laatste zes als wereldwijde CEO. Hij wist Hotwire uit te bouwen tot één van de tien grootste in tech gespecialiseerde PR-bureaus ter wereld. Craigie is al bijna 25 jaar actief in de technologiesector en adviseerde enkele van de grootste en snelst groeiende technologiemerken waaronder Microsoft, Cisco en Google. Ook geeft hij als expert regelmatig commentaar op PR- en technologietrends.