Marc Kruijs en Paul Velders, directie van RoutIT
RoutIT introduceerde onlangs een wellicht ietwat branchevreemde alarmeringsdienst met de naam 247Alarm. Met de dienst ontzorgen ICT-partners hun klanten nu ook in de continuïteit van de fysieke bedrijfsomgeving. “De dienst uit het nieuwe 247Services portfolio is een voorbeeld van RoutIT’s innovatiekracht en lef om een bestaande markt anders te benaderen”, aldus Marc Kruijs.
RoutIT is al ruim 15 jaar een bekende naam onder ISP’s en het ICT-partnerkanaal. Het in Ede gevestigde bedrijf startte in 2000 met connectiviteit en VPN-diensten, uitsluitend beschikbaar via zakelijke ICT-partners. MKB-ondernemingen kregen zo toegang tot high end diensten met enterprise performance tegen heel aantrekkelijke prijzen. In 2008 voegde RoutIT ook hosted voice op basis van Broadsoft aan haar portfolio toe. Een verdere verbreding van het portfolio in de jaren daarna met mobiel en clouddiensten hebben een basis gelegd voor verdere innovatie, en daar is 247Alarm nu een voorbeeld van.
Bedrijfsprocessen managen
In een tijd dat internetdiensten en hosted voice gewoongoed worden, ontwikkelt RoutIT nieuwe diensten voor haar ICT-partners. Marc Kruijs en Paul Velders, directie RoutIT, hechten vooral waarde aan onderscheidende zakelijke diensten waarmee IT-partners hun klanten kunnen bedienen. “Het is onze rol om partners daarin te faciliteren en hoge kwaliteit is cruciaal”, zegt Kruijs.
“De tarieven van IT- en telecomdiensten zijn scherp en dus moeten ICT-resellers in staat zijn om het verschil te maken op basis van kennis, de relatie met de klant, toegevoegde waarde en de beste kwaliteit.”
Een gebied waar ICT-partners van RoutIT zich de komende jaren echt kunnen onderscheiden, is volgens Kruijs het managen, bewaken en slimmer maken van bedrijfsprocessen. Het nieuwe portfolio 247Services staat hiervoor aan de basis, vertelt hij. 247Services is een nieuw platform waar de dienst 247Alarm op draait, inclusief een innovatieve smartphone app. “De dienst 247Alarm is de eerste dienst in de productgroep 247Services. Met behulp van 247Alarm helpen we partners bij het detecteren van en reageren op zaken zoals inbraken, brand en overval bij hun klanten. De specialisten in ons 247Control Center bewaken voortdurend alle input uit het netwerk en kunnen daar bij calamiteiten namens of met partners vervolgacties op initiëren bij de politie, brandweer of andere hulpdiensten. En dat alles op basis van IP.”
247Services app
RoutIT gaat de concurrentie aan met bestaande alarmcentrales op een eigenzinnige manier. Daar is lef voor nodig want vanuit de telecomsector is dit een novum. “Om te beginnen is er de 247Services app waarmee de sleutelhouder (medewerker of vertegenwoordiger van de gebouweigenaar, red.) van klanten eenvoudig alarmmeldingen kan ontvangen en afhandelen. Ook kunnen ze snel zelf permanente en tijdelijke aanpassingen doorvoeren die direct actief worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om wijzigingen van bloktijden of de volgorde waarin de sleutelbeheerders worden opgeroepen bij een alarmmelding. Verder is er altijd direct inzage in de status, historie en rapportages van meldingen, zonder extra kosten”, zegt Velders.
‘De 247Services app is een significante transformatie voor bedrijven’
Partners van RoutIT zijn volgens Kruijs en Velders hiermee in staat om beter, makkelijker en goedkoper de continuïteit van de bedrijfsprocessen van klanten te garanderen. De dienst is tegen scherpe tarieven in de markt gezet en is maandelijks opzegbaar. “Vooral belangrijk is dat 247Alarm geen aparte of nieuwe verbindingen vereist en dat het geschikt is voor bestaande en nieuwe installaties. Omdat we de dienst volledig op basis van IP aanbieden, is hooguit een IP-converter vereist. Het is een ideale toevoeging aan ons portfolio dat ICT-partners tegen aantrekkelijke tarieven kunnen aanbieden in alle lagen van de zakelijke markt”, vertelt Velders.
IT-infrastructuur bewaken
De 247Services app biedt meer dan alleen controle over inbraak-, brand- en overvalmeldingen. In de komende tijd wordt ook 247Monitoring aan de app toegevoegd, om de IT-infrastructuur te monitoren en wijzigingen in KPI’s waar te nemen. Sensoren en apparaten melden wat er gebeurt en die informatie is de basis om te reageren. Treden er veranderingen op in het functioneren van infrastructuur zoals externe verbindingen, routers, computersystemen en printers maar ook koelcellen, warehouses of garages, dan worden die direct via pushberichten doorgegeven naar de smartphone van de sleutelbeheerder zodat deze actie kan ondernemen. Kruijs: “Onze aanpak verhoogt de kwaliteit van de bedrijfsvoering van klanten aanzienlijk en zorgt voor kostenbesparingen. De problemen kunnen al verholpen zijn als medewerkers de volgende dag op kantoor komen. Zo ervaren zij geen of nauwelijks onderbreking in de processen van het bedrijf. Dat is winst.”
Toepassingen
RoutIT kan met haar nieuwe alarmeringenplatform dus naast relatieve standaarddiensten zoals hosted voice en internet nu dus ook andere belangrijke middelen aanbieden om de processen van klanten van partners slimmer te maken. “Alle MKB-klanten kunnen 247Alarm gebruiken en dat maakt een einde aan het eindeloos bellen en mailen met alarmcentrales voor elke wijziging of melding”, zegt Kruijs. “Alle communicatie en informatieoverdracht gebeurt in de app en dat is een significante transformatie voor bedrijven. Vergelijk het met wat Uber in de taxiwereld heeft gedaan: een bestaand proces anders aanpakken, automatiseren.”
Voor de nabije toekomst zijn er nog tal van mogelijkheden waar de technologie ingezet kan worden, denkt Kruijs. “Er zijn veel toepassingen die breed kunnen worden ingezet via de 247Services app. Alles met een IP-interface kan ons 247Control Center het monitoren. Bijvoorbeeld in de retail voor het bewaken van winkels en voorraden maar ook in de gezondheidszorg voor alarmeringen van alleenwonende ouderen of in de logistiek voor het bewaken van een wagenpark, garages of warehouses”, zegt Kruijs. “247Alarm biedt ICT-partners nu vooral de mogelijkheid additionele dienstverlening aan klanten aan te bieden tegen een lager tarief dan de klant nu betaalt voor alarmeringsdiensten. En wij faciliteren daar in.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]