Security-leverancier McAfee moet in het Verenigd Koninkrijk een onbekend aantal klanten geld terugbetalen omdat ze dankzij automatische verlenging van de licentie ongewild vastzitten aan de antivirussoftware.
“Mensen moeten niet vastzitten aan automatisch verlengende contracten voor producten die ze niet meer willen of nodig hebben. Door ons onderzoek wordt het voor klanten van McAfee eenvoudiger om geld terug te krijgen als een contract wordt verlengd terwijl ze dat niet wilden”, reageert een woordvoerder van de CMA, de Britse variant van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt.
De wijzigingen die de Competition and Markets Authority (CMA) heeft afgedwongen als onderdeel van haar onderzoek naar de antivirussoftwarebranche schrijven voor dat McAfee ervoor zorgt dat klanten van wie het contract automatisch wordt verlengd voor nog een jaar, hun contract kunnen beëindigen en een terugbetaling kunnen vragen voor de resterende maanden. Bovendien zal dit nieuwe terugbetalingsrecht met terugwerkende kracht worden toegepast voor mensen aan wie eerder in 2020 een terugbetaling werd geweigerd.
De CMA vindt ook dat de procedure voor het stopzetten van automatische verlenging in de toekomst eenvoudiger moet worden voor klanten. Antivirussoftwareleveranciers moeten vooraf duidelijkere informatie geven over prijzen. Zo moet het vooraf duidelijk zijn voor de klant dat de prijs voor automatische verlenging in het tweede jaar hoger is dan de prijs die werd betaald toen het antivirusproduct voor het eerst werd aangeschaft.
En ook moet de security-leverancier op de website en in e-mails aan klanten duidelijkere informatie plaatsen over het uitschakelen van automatische verlenging en het verkrijgen van een terugbetaling.