Ondernemingen in de financiële dienstensector zijn jaarlijks 18,5 miljoen dollar (circa 16,5 miljoen euro) kwijt aan het oplossen en afslaan van cyberaanvallen. Daarmee is het de sector die het meeste geld uitgeeft aan de bestrijding van cybercriminaliteit.
Uit het onderzoek ‘Unlocking the value of improved cybersecurity protection’ van advieskantoor Accenture en het Ponemon Institute blijkt dat vooral kwaadaardige aanvallen van insiders veel schade opleveren voor bedrijven. Gemiddeld kost het een financiële organisatie 243.000 dollar om te herstellen van een dergelijke aanval. Gemiddeld duurt het 55 dagen voordat een organisatie hersteld is na een aanval van binnenuit.
Opvallend is dat het financiële instellingen meer tijd vergt om te herstellen van een aanval van binnenuit, dan van een ransomware-besmetting. Dat laatste heeft een hersteltijd van gemiddeld bijna 34 dagen. Voor webgebaseerde aanvallen is dat bijna 26 dagen.
Het rapport meldt verder dat slechts een derde (34%) van de bedrijven automatisering, kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning inzet om cyberdreigingen te bestrijden.
Kostenbesparing
Volgens onderzoekers is het ontmoedigend dat twee derde van de bedrijven deze technologieën nog niet veelvuldig gebruikt, want alleen bij volledige implementatie zou het grote kostenbesparingen opleveren voor de beveiliging van een organisatie.
“De onderzoeksresultaten suggereren dat financiële dienstverleners moeite hebben om gelijke tred te houden met het snelle tempo van nieuwe technologieën en dat het daarom voor hen moeilijk is om investeringen te doen die hun operationele efficiëntie verhogen”, concluderen de onderzoekers.