Ongeveer driekwart van de ransomware-aanvallen (73%) slaagt en eindigt in het versleutelen van bestanden van een slachtoffer. Van deze slachtoffers krijgt een kwart (26%) weer toegang tot hun data door losgeld te betalen.
In de meeste gevallen werd het losgeld overigens betaald door een verzekeraar. Dat staat in het rapport State of Ransomware 2020 (pdf) van Sophos. Een positief punt is wel dat het herstellen van de data na het betalen van losgeld, in 94% van de gevallen is geslaagd.
Hoewel dus 26% van de ransomware-slachtoffers het losgeld betaalt, krijgen zeker twee keer zoveel organisaties (56%) weer toegang tot hun data door back-ups te herstellen in plaats van de criminelen te betalen.
Verder blijkt uit het onderzoek van Sophos dat cybersecurity-verzekering in 1 op de 5 gevallen niet uitkeren bij een ransomware-incident.
Van alle ondervraagde bedrijven bleek vorig jaar 51% last te hebben gehad van ransomware. In 73% van deze aanvallen slaagden criminelen erin om data te versleutelen. In 24% van de gevallen werd de ransomware tegengehouden voordat het bestanden kon versleutelen.