Ruim één op de drie kleine bedrijven heeft geen automatische updates ingesteld op al hun met het internet verbonden apparaten (36%). Dit blijkt uit data van de CyberVeilig Check-tool van het Digital Trust Center (DTC). De CyberVeilig Check is ruim 9.000 keer ingevuld door zzp’ers en mkb-bedrijven uit verschillende sectoren.
De CyberVeilig Check voor zzp en mkb is ontwikkeld voor kleinere bedrijven die nog niet veel kennis en ervaring hebben op het gebied van cybersecurity. Binnen 5 minuten weten ondernemers wat ze vandaag nog zelf kunnen doen om een start te maken met de digitale veiligheid van hun bedrijf. Aan het einde van de check downloaden ondernemers hun eigen actielijst en gaan aan de slag met praktische instructies en tips.
De CyberVeilig Check inventariseert in hoeverre zzp’ers en mkb’ers de basismaatregelen nemen die nodig zijn voor de basis van hun cyberveiligheid. Eén van de vragen die in de tool gesteld wordt is: “Staat automatisch updaten aan op alle met internet verbonden apparaten?” Software-updates bevatten vaak belangrijke verbeteringen en beveiligingsupdates voor de gebruiker. Als het installeren van de beveiligingsupdates uitgesteld wordt, kan de beveiliging van je apparaat kwetsbaar worden.
Het advies vanuit DTC voor zzp’ers en kleine mkb’ers is om niet te wachten met het updaten van apparaten die met het internet verbonden zijn en bij voorkeur ‘automatisch updaten’ waar mogelijk in te stellen.
De sector ‘informatie en communicatie’ geeft het vaakst aan automatische updates op alle met het internet verbonden apparaten ingesteld te hebben. Bijna driekwart (73%) van de ondernemers in deze sector heeft automatische updates ingesteld. Ondernemers in de bedrijfstakken ‘zakelijke dienstverlening’ en ‘financiële dienstverlening’ scoren hier ook relatief hoog op met 66%.
Ondernemers in de sector ‘landbouw, bosbouw en visserij’ hebben het minst vaak automatische updates ingesteld. Iets meer dan de helft van deze sector (55%) heeft dit gedaan, gevolgd door de sectoren ‘onroerend goed’ (57%) en ‘nijverheid en energie’ en ‘handel, vervoer en horeca’ (beide 58%).
Het ministerie van Economische Zaken (EZ) is onlangs een campagne gestart over het doen van software-updates. Het doel van de Doe je updates-campagne is om Nederlanders bewust maken van het belang van het regelmatig updaten van hun slimme apparaten. Slimme apparaten die niet up-to-date zijn, zijn minder betrouwbaar en functioneren mogelijk niet goed.