Fortinet maakt zijn Information Security Awareness & Training ook gratis beschikbaar voor eindgebruikers. Tot nog toe was dit alleen voorbehouden aan de partners van de securityleverancier en moesten eindgebruikers, wilden ze de training volgen, hiervoor betalen. “De hackers en kwaadwillenden van deze wereld zijn met veel en continu bezig met nieuwe manieren om gebruikers te compromitteren. In je eentje kun je hier niet tegenop. We moeten de handen ineen slaan en onze kennis delen als securityspecialisten”, zegt Vincent Zeebregts, country manager bij Fortinet Nederland.
Het is al langer een tendens, maar in de huidige coronacrisis wordt het nijpende tekort aan securityprofessionals en -kennis steeds meer zichtbaar. “Hoe meer mensen kennis hebben van security, hoe beter dat is voor onze economie en maatschappij”, zegt Zeebregts. De stap om de bestaande training gratis beschikbaar te maken voor een grotere doelgroep is dan ook deels vanuit maatschappelijk oogpunt genomen. Ook de samenwerking met het ROC Alfa College in [plaats] past in dit streven. Met andere scholen is Fortinet in gesprek. “Leerlingen op IT-opleidingen worden in toenemende mate verplicht om een bepaalde mate van securitykennis op te doen, om het simpele feit dat security in IT steeds belangrijker wordt.”
Startmotor zoeken
Zeebregts benadrukt dat het gratis beschikbaar stellen van de trainingen niet nadelig is voor partners. “Het is niet zo dat hun kennis ineens niet meer nodig is, omdat de eindgebruiker een training bij ons heeft gevolgd.” Hij verwacht dat eindgebruikers juist betere gesprekspartners worden voor een Fortinet-partner. “Denk bijvoorbeeld aan klanten die alleen een implementatie willen en vervolgens het beheer zelf willen doen, maar eigenlijk niet over de juiste kennis beschikken. Dat is geen ideale situatie voor een partner. Vergelijk het met de ANWB die je telefonisch door het oplossen van een mankement van je auto probeert te helpen. Als je niet weet waar de startmotor zit, dan is het toch lastig praten”, lacht Zeebregts. Het verbeteren van kennis bij eindgebruikers helpt volgens de Fortinet-voorman partners juist verder. “Hackers en schrijvers van malware zijn met velen. Ze zijn gedreven en continu bezig om nieuwe dingen te doen waar wij met z’n allen achteraan lopen. Als we als security-vendoren in hokjes blijven denken, gaan we de strijd nooit winnen. Wij werken ook met onze concurrenten samen om kennis uit te wisselen. Het is cruciaal dat deze kennisdeling in de hele markt plaatsvindt, om te voorkomen dat organisaties en personen worden geraakt door een datalek, een hack of erger. In je eentje kun je er gewoon niet tegenop.”
Samen sterk door kennisdeling
Bovendien ziet Zeebregts soms dat een medewerker van een eindgebruiker overstapt naar een functie bij de partner. “Deze medewerker heeft specifieke kennis opgedaan van de omgeving die hij als klant had staan, en hij kan die expertise meenemen naar de partner om daar de kennis verder uit te breiden. Wanneer je bij een partner werkt, moet je gewoon veel meer weten, ook over integratie met bijvoorbeeld Citrix of VMware.” In die zin hoeven partners dus niet te vrezen voor hun business en kunnen ze wellicht zelfs nieuwe securityprofessionals aantrekken. Het delen van securitykennis is cruciaal om iets te doen aan het gat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Ook staan we sterker tegen digitale criminaliteit als steeds meer bedrijven snappen hoe cybercrime en security werken. “Wij willen bij Fortinet heel graag die kennis delen, omdat we deze strijd tegen cybercrime alleen sámen kunnen winnen.”