Bijna een derde van de Nederlanders is onvoorzichtig bij het klikken op links die ze ontvangen in sms-berichten, e-mails of op sociale media. Dat blijkt uit de nieuwe Unisys Security Index, een wereldwijd security-onderzoek onder 11.000 consumenten, onder wie 1.000 Nederlanders.
Vooral jonge consumenten tussen de 18 tot 24 jaar nemen het niet zo nauw. Van de groep van 18-24-jarigen geeft slechts 60% aan behoedzaam te zijn met klikken op verdachte links. Consumenten tussen de 55 en 64 jaar zijn meer op hun hoede. Van hen zegt 83% voorzichtig te zijn met klikken op verdachte links.
Ook als consumenten het slachtoffer worden van een online scam, weet een grote meerderheid (77%) niet bij welke organisaties ze dit moeten melden. Slechts 23% heeft een goed beeld van waar hij/zij een poging tot oplichting kan aangeven.
Zorgelijk
Jeroen Zonneberg, teamlead security consulting bij Unisys, noemt het zorgelijk dat een grote groep Nederlanders nog niet het bewustzijn en daarmee de voorzichtigheid heeft gecreëerd bij het klikken op links in berichten of het delen van persoonlijke informatie.
“Het gevaar zit in een kleine hoek en het begint allemaal bij bewustzijn. Voor organisaties ligt er dus een taak om medewerkers kennis en vaardigheden bij te brengen over hoe ze verdachte zaken herkennen en hier vervolgens mee kunnen omgaan. Een voorbeeld kan zijn om regelmatig testversies van phishingmails rond te sturen om medewerkers bewust te maken. En door medewerkers duidelijk te informeren dat ze melding van een valse e-mail kunnen doen bij de organisatie die het betreft of bij de Fraudehelpdesk van de overheid.”