Meer dan de helft (54%) van de organisaties kreeg afgelopen jaar te maken met een cyberaanval of -incident waardoor data niet meer toegankelijk was. Dit blijkt uit de Dell Technologies Global Data Protection Index 2023, een enquête onder 1.000 IT-beslissers en 500 IT security-beslissers.
Volgens respondenten komen IT-verstoringen frequent voor. De overgrote meerderheid (90%) zegt dat hun organisatie in 2023 geconfronteerd werd met een vorm van IT-verstoring. Externe inbreuken op de beveiliging worden het vaakst aangewezen als oorzaak van gegevensverlies en/of downtime van systemen binnen organisaties (40%).
Van de organisaties die een cyberaanval heeft meegemaakt, geeft meer dan de helft (55%) aan dat het first point of entry van aanvallers extern was – gebruikers die op spam- of phishing e-mails en schadelijke links klikken, gecompromitteerde gebruikersgegevens en gehackte mobiele apparaten.
Kijkend naar de gevolgen zeggen respondenten dat verstoringen met gegevensverlies in 2023 gemiddeld $2,61 miljoen kostten, gemiddeld 26 uur ongeplande downtime veroorzaakten en gemiddeld voor 2,45 TB aan gegevensverlies zorgden. Bovendien zijn de kosten van cyberaanvallen en gerelateerde incidenten verdubbeld, van $0,66 miljoen in 2022 tot $1,41 miljoen in 2023.
Respondenten blijken een overmatig vertrouwen hebben in wat er na een inbreuk gebeurt. Maar liefst 74% gelooft dat ze al hun data terugkrijgen na betaling van het losgeld en 66% denkt dat als ze het losgeld betalen, ze niet opnieuw zullen worden aangevallen.
Hoewel de meerderheid (93%) aangeeft dat hun organisatie een ransomwareverzekering heeft, meldt slechts 28% van degenen die een aanval hebben meegemaakt dat hun organisatie een volledige vergoeding kreeg. De antwoorden suggereren dat veel onder voorbehoud is als het gaat om ransomware-beleid. Zo geeft 57% aan dat hun organisatie ‘best practice’ preventie van cyberdreigingen moet aantonen, terwijl 43% zegt dat hun polis de uitbetaling van claims beperkt, en 40% zegt dat bepaalde scenario’s hun polis ongeldig maken.