‘Kennispartner voor kanaal in drie-eenheid met Bosch en Genetec’
VideoGuard organiseerde eind januari een bijeenkomst voor partners en geïnteresseerden. De distributeur had in samenwerking met Bosch en Genetec een programma voorbereid over de marktontwikkelingen op het gebied van security. De dienstverlening van de partijen kwam uiteraard ook ter sprake. “Partners zien ons als distributeur waar je kunt aankloppen met vragen”, aldus directeur Richard Nass.
Algemeen directeur en eigenaar Richard Nass staat aan de basis van veel partnerbijeenkomsten van zijn bedrijf VideoGuard, maar de opkomst en het programma van de netwerklunch over security was eind januari wel anders. Nass legde ChannelConnect vooraf de achtergrond van het event uit. “De markt is in beweging en partners zien ons steeds meer als de distributeur waar je ook kunt aankloppen met vragen. Dat is een logische ontwikkeling want onze oplossingen staan meer integraties toe”, zei Nass. “Er wordt steeds meer mogelijk. Daarnaast hebben we te maken met de migratie van de onderliggende analoge techniek naar IP. Installateurs die daar maximaal op willen inspelen, hebben veel kennis nodig en in VideoGuard hebben ze een kennispartner die daarbij helpt. We worden dan ook steeds vaker gevraagd mee te denken met bestekken en ontwerpen. We kunnen dat omdat onze mensen over de kennis beschikken. Aan de andere kant werken we samen met Bosch en Genetec. De manier waarop we samen optreden, toont aan dat de markt verandert. Maar dat zal vandaag wel vaker worden gezegd.”
Marktveranderingen
Dat Nass de trends scherp in beeld heeft, was bij het begin van de bijeenkomst al duidelijk. Immers, als een distributeur op een werkdag ruim 60 aanmeldingen voor een specialistisch event krijgt, is er veel behoefte aan informatie en kennis. Tijdens de opening sprak Nass over de veranderingen in de markt en hoe VideoGuard daar op inspeelt. Sparren en elkaar informeren om te komen tot betere oplossingen voor de eindklant was één van Nass’ boodschappen. Voor het echte programma begon, werden er nog twee nieuwtjes bekend gemaakt. Ten eerste de lancering van het VideoGuard Magazine, een blad vol wetenswaardigheden dat twee keer per jaar zal verschijnen.
‘Security kent geen eindstreep’
Ten tweede de introductie van Shuffle. Wat lijkt op een design lantarenpaal is eigenlijk een innovatief product van leverancier van buitenverlichting en armaturen Schréder waarvan VideoGuard exclusief distributeur is voor de Benelux en Duitsland. De Shuffle geeft behalve licht ook invulling aan het begrip smart environment en biedt een geïntegreerd CCTV-systeem en modules voor onder andere luidsprekers, oplaadpunten en er kan een Wifi-hotspot mee worden gemaakt.
Bosch
Ook salesmanager Gerard Otterspeer van Bosch gaf een update van de producten en met name van de camerasystemen. Eerder had ChannelConnect al met Otterspeer gesproken over de relatie met VideoGuard. “Voor ons is VideoGuard niet zomaar een distributeur, maar een partij die dicht op de markt staat. Ze beschikken over veel praktische kennis door hun contacten met resellers”, aldus Otterspeer. “Die kennis is voor ons essentieel om onze producten te kunnen blijven verbeteren. Dit is een strategische samenwerking omdat VideoGuard ook distributeur is van Genetec, dat een belangrijke partner van ons is. Als drie-eenheid kunnen we de veranderende markt bedienen en een dag als deze is daar een goed voorbeeld van.” Otterspeer deed een oproep meer na te denken over de degelijkheid van security-oplossingen. Diefstal van een camera is een simpel voorbeeld, maar welke risico’s lopen we verder, vroeg hij zich hardop af.
Afgetapt IP-verkeer en gehackte devices die vervolgens onderdeel van een botnet worden, illustreren volgens Otterspeer waarom security meer moet omvatten. “Een antwoord op die bedreigingen is het verplicht stellen van https voor alle internetsites. Systemen accepteren alleen door Bosch getekende firmware en CCTV-materiaal is encrypted. Het gaat om security van de security vanuit de context van IP”, aldus Otterspeer die voorbeelden gaf die voor menig toehoorder echt nieuw waren.
Genetec
Vervolgens gaf salesmanager Anthonie van der Ploeg van Genetec Benelux de visie van deze Canadese onderneming op security-oplossingen. “De tijden dat alle leveranciers een complete productlijn hadden met eigen gesloten protocollen, behoren tot het verleden”, zei Van der Ploeg. “De complexiteit en het groeiend aantal nieuwe toepassingen vragen om oplossingen gebaseerd op samenwerking tussen de systemen.” Op basis van die filosofie heeft Genetec een open softwareplatform gebouwd waarop verschillende hardware oplossingen kunnen worden aangesloten, waaronder die van Bosch. Verder komt het bedrijf als logisch gevolg van de vercloudisering, afnemers tegemoet met oplossingen op basis van pay-per-use. “Deze ontwikkeling dringt nu ook door tot de markt voor security-oplossingen en dwingt de keten van fabrikant tot installateur na te denken over de eigen koers”, aldus Van der Ploeg tegen een zaal waar je een speld kon horen vallen. Van der Ploeg: “Bosch maakt hardware, de distributie is in handen van VideoGuard en Genetec heeft een open software-platform. Ieder heeft dus een duidelijke rol. Het begrip drie-eenheid spreekt mij wel aan. We vullen elkaar aan en leren van elkaar. Die keuze is een breuk met het verleden en dat kost partijen wel moeite om de impact daarvan te bevatten. Voor lang niet iedereen past die gedachte in zijn comfort zone, maar dat moet veranderen.”
Zerocopter
Na de lunch zette CEO en medeoprichter Junior Meijering van Zerocopter de aanwezigen op een andere manier aan het denken. Zijn missie was laten zien hoeveel data er nu al rondslingert en dus misbruikt kan worden. “Wat betekent het als je gehackt wordt”, vroeg Meijering de zaal. “De oplossing is vaker over het onderwerp spreken en meer samenwerking aangaan. Samen zoeken naar mogelijke zwaktes en de oplossingen daarvoor, levert de beste basis om met veiligheid bij te blijven. Let wel, bijblijven. Want security kent geen eindstreep omdat de markt zich blijft ontwikkelen.”
Succes
Richard Nass van VideoGuard had vooraf gezegd dat de netwerkdag wat hem betreft een succes zou zijn als de bezoekers zijn team hadden leren kennen en ze weg zouden gaan met het idee een leerzame dag gehad te hebben. Beide doelen zijn ruimschoots gehaald.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]


