Veel kleine bedrijven met minder dan 50 medewerkers hebben geen centraal beveiligingsbeleid, maar laten de beveiliging over aan de individuele gebruiker/medewerker. Een kwart van hen maakt gebruik van consumentenproducten zoals ‘eenvoudige’ anti-virussoftware.
Deze oplossingen voor thuisgebruikers zijn vaak niet toereikend voor bescherming van servers of andere bedrijfsspecifieke digitale producten of applicaties, zo stelt Kaspersky naar aanleiding van een eigen onderzoek.
Een op de drie bedrijven met minder dan 50 werknemers heeft in 2019 een datalek gehad. In 2018 was 30% van de bedrijven met 1-49 medewerkers de dupe van een datalek. Dit jaar is dat 36%. Ook middelgrote en grote bedrijven krijgen te maken met datalekken, maar hier is de toename ten opzichte van vorig jaar minder groot (respectievelijk 2% en 3%).
“Helaas maakt malware geen onderscheid onder type slachtoffers van cybercriminaliteit. Zelfs zeer kleine bedrijven kunnen grote hoeveelheden gevoelige gegevens verliezen. Inmiddels biedt de markt meer dan voldoende geavanceerde beveiligingsproducten. Daarmee zijn grote investeringen niet langer nodig bijvoorbeeld voor de inhuur van allerlei experts. Het is een kwestie van kiezen voor het juiste beveiligingsproduct”, vertelt Martijn van Lom, general manager Noord-Europa bij Kaspersky.