Driekwart van de Nederlandse bedrijven schakelt minder snel over op het gebruik van nieuwe technologie dan gewenst. De krapte op de arbeidsmarkt lijkt een verdere groei van de inzet van digitale tools af te remmen. De meerderheid van de Nederlandse bedrijven zegt niet goed (genoeg) te zijn voorbereid op een cyberaanval en ligt hier wel eens wakker van. Dit blijkt uit de Monitor Digitale Transformatie, een jaarlijks onderzoek van KPN onder managers die verantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie bij hun bedrijf.
In de aanloop naar het evenement The Digital Dutch op 21 april peilt KPN wat de belangrijkste drivers, barrières en uitdagingen zijn bij digitale transformatie. Dit jaar wordt voor het eerst ook security hierin meegenomen.
Op het gebied van security baart vooral de veiligheid van klant- en bedrijfsgegevens zorgen. De helft van de ondervraagden ligt wel eens wakker van de gedachte dat onbevoegden hier toegang toe krijgen. Kennis, in de breedste zin van het woord, vormt hier de voornaamste bottleneck. Vooral het up-to-date houden van de beveiliging vormt een hele uitdaging. Bijna alle bedrijven hebben zorgen rondom IT-security. Slechts 7 procent zegt geen zorgen op dit gebied te hebben.
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat kleinere bedrijven menen dat bij hen weinig valt te halen. 59 procent van de bedrijven met 5 tot 50 werknemers acht zichzelf geen interessante prooi voor hackers. Voor de bovenkant van het mkb ligt dat percentage op 53. “Een misvatting,” stelt Marieke Snoep, directeur Zakelijke Markt en lid van de Raad van Bestuur van KPN. “Want cybercriminelen slaan het mkb zeker niet over.”
Wel is de afgelopen jaren ook in het mkb het besef doorgedrongen dat security beslist niet mag worden verwaarloosd. Vrijwel alle bedrijven hebben maatregelen ter bescherming van hun computers, netwerken en data genomen. Slechts 3 procent blijft volledig passief.
De genomen maatregelen lopen per bedrijf zeer uiteen, maar zijn nog wel voor verbetering vatbaar. Het ‘meest’ (41 procent) komt voor dat medewerkers regelmatig hun wachtwoord moeten veranderen. 38 procent zegt continu bezig te zijn met het up-to-date houden van software. De derde belangrijke maatregel is het trainen van medewerkers op het herkennen van nepmails en pogingen tot phishing (slechts 37 procent).
COVID-19 wordt door de ondervraagde verantwoordelijken als een belangrijke drijfveer voor digitale transformatie gezien. Vorig jaar zei 32 procent noodgedwongen met digitale transformatie te zijn gestart, ook dit jaar is het effect van de pandemie nog altijd duidelijk aanwezig. 28 procent noemde dit als een belangrijke driver.
De Monitor Digitale Transformatie werd in opdracht van KPN uitgevoerd door Blauw Research. Afgelopen februari gaven ongeveer 650 verantwoordelijken, werkzaam bij bedrijven met meer dan vijf medewerkers, hun opinie. Alle deelnemers waren (mede) beslisser of adviseur als het gaat om digitale transformatie. De vragen over IT-security werden alleen beantwoord door verantwoordelijken die zicht hadden op ‘technologie en proces.