Veel security-incidenten zijn het gevolg van ‘security-vermoeidheid’ bij medewerkers. Deze vermoeidheid wordt veroorzaakt door het veelvuldig informeren over security-regels en tegelijkertijd het gebrek aan technische ondersteuning.
Dat stelt Roger Sels, Vice President bij BlackBerry, in een recente reactie op een reeks beveiligingsincidenten van de afgelopen maanden. “Werknemers worden overspoeld met security-berichten door zowel hun eigen organisatie als de media. Waarschuwingen en extra procedures hebben overduidelijk niet het gewenste effect. Als werknemers op de hoogte zijn van de risico’s, maar er desondanks niets mee doen, is het geen oplossing om nog meer trainingen aan te bieden. Een goed alternatief is het introduceren van technologie die werknemers de ondersteuning en bescherming biedt die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen.”
De oplossing begint volgens Sels begint bij erkenning en besef. Hoewel dit een lastige stap is, aangezien veel organisaties security-incidenten zoveel mogelijk stil. Daarom moet er meer aandacht komen voor preventie en de focus moet niet liggen op detectie, aldus Sels.