De overheid krijgt het meeste vertrouwen van Nederlanders als het gaat om het beschermen van persoonlijke gegevens en het leveren van betrouwbare digitale ervaringen. Dat blijkt uit de Digital Trust Index 2024 van Thales. In totaal ondervroeg het bedrijf 12.426 consumenten wereldwijd, waaronder 1.009 uit Nederland.
Het Nederlandse vertrouwen in de overheid is opvallend groot als je dat vergelijkt met het wereldwijd gemiddelde; 49% versus 37%, vinden de onderzoekers..Danny de Vreeze, Vice President Identity and Access Management bij Thales, over de bevindingen: “Als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens hebben consumenten het meeste vertrouwen in de overheid, het bankwezen en de gezondheidszorg. Deze trend zien we wereldwijd.” Volgens hem heeft dat te maken met de strenge richtlijnen voor privacy die voor zulke organisaties gelden.
Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders (93%) bereid is om persoonlijke gegevens te delen met organisaties. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 89 procent. Consumenten stellen wel eisen aan het delen van persoonlijke gegevens. Zo verwachten ruim acht op de tien (84%) Nederlanders dat organisaties bepaalde privacyrechten in acht nemen. De meestvoorkomende verwachting van Nederlandse consumenten is het recht om persoonlijke gegevens te laten verwijderen (57%), op de voet gevolgd door het recht om geïnformeerd te worden over het feit dat persoonlijke gegevens worden verzameld (52%).
Andere veelvoorkomende privacyrechten die Nederlandse consumenten verwachten, zijn:
- Het recht om hun persoonlijke gegevens te kunnen aanpassen (33% van de Nedelanders verwacht dit, versus wereldwijd gemiddelde van 39%)
- Het recht om een kopie van hun persoonlijke gegevens op te vragen (dit wordt geëist door 28% van de Nederlanders, versus wereldwijd gemiddelde van 33%)
- Het recht om gegevens van het ene naar het andere platform te verplaatsen (door 21% van de Nederlanders wordt dit verwacht, versus wereldwijd gemiddelde van 26%).
De resultaten tonen volgens het bedrijf aan dat het recht op privacy en veiligheid niet onderhandelbaar is. Een op de vijf Nederlanders (18%) heeft de afgelopen twaalf maanden een merk links laten liggen omdat het om te veel persoonlijke informatie vroeg. Wereldwijd ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 29 procent. Ook een te lang inlogproces (16%), zorgen over hoe persoonlijke informatie wordt gebruikt (15%) en slechte online service (15%) zorgden ervoor dat Nederlandse consumenten van merk overstapten.