Onfido heeft een functie aangekondigd voor zijn Nederlandse klanten om burgerservicenummer (BSN) nummers automatisch te maskeren.
Op deze manier hoeven bedrijven niet meer te vragen aan klanten of ze hun BSN willen afdekken en kunnen ze het afwijzingspercentage en aantal fraude pogingen bij aanvragen verminderen, terwijl ze voldoen aan de wetgeving van de Autoriteit Persoonsgegevens. De nieuwe functie is inmiddels toegevoegd aan het Onfido Real Identity Platform.
Het BSN is een uniek persoonsnummer dat primair zorgt voor het contact tussen burgers en de Nederlandse overheid. Niet-gouvernementele organisaties mogen het BSN alleen gebruiken als dit wettelijk is voorgeschreven. Andere onafhankelijke organisaties, zoals hypotheekverstrekkers of payment service providers, mogen alleen identificatie documenten gebruiken als het BSN nummer gemaskeerd is.
Met het platform kunnen klanten de identiteit van hun gebruikers binnen enkele minuten veilig en snel verifiëren, aldus Onfido. Het verificatieproces maskeert automatisch de gebieden op het document waar het BSN-nummer zichtbaar is, inclusief de Machine Readable Zone (MRZ). Vervolgens verifieert de technologie dat het ID-document authentiek en niet frauduleus is.
“Op landelijk niveau zijn er vaak veel verschillen in regelgeving als het gaat om identificatie en verificatie. Bij Onfido zoeken wij daarom altijd hoe we ons platform op lokaal niveau kunnen verbeteren”, aldus Michael van Gestel, Vice President Expert Services bij Onfido. “In Nederland kregen wij vaak de vraag vanuit de markt of we ook het maskeren van BSN-nummers konden vereenvoudigen. Dankzij de nieuwe BSN-maskeringfunctie is dit nu mogelijk, waardoor onze klanten hun gebruikers een nog betere onboarding experience kunnen bieden. Bovendien kan de functie door klanten zelf worden geconfigureerd.”