Veel security-incidenten zijn terug te voeren op menselijk handelen. Bijna de helft van de datalekken worden veroorzaakt door interne aanvallen. Investeren in cyberbewustwording kan een enorme impact hebben. “Hoewel vaak anders wordt beweerd, kunnen mensen juist de sterkste schakel vormen bij security.”
Dat gamification een sterk instrument is bij het op-leiden van mensen is inmiddels -bekend. Synchromind gaat een stap verder door verschillende -offline kaartspellen in te ontwikkelen die teams (en gezinnen thuis) -kunnen gebruiken om gezamenlijk bewustzijn te creëren over complexe onderwerpen zoals privacy, duurzaamheid en security.
Het idee voor Synchromind ontstond in 2018, voortkomend uit de jarenlange ervaring van oprichter Raluca Mihu in de IT-sector. “Ik werkte toen al bijna 20 jaar in de IT en zag een groeiende kloof tussen technologie, bewustzijn en menselijke verbinding,” vertelt zij. “Mijn doel is om mensen te helpen hun geest en hart te verbinden. Dat begint met een veilige ruimte, of dat nu op het werk, thuis of in de digitale wereld is.”
De urgentie van cybersecurity
Met datalekken in die in 2024 -wereldwijd gemiddeld $9,36 miljoen kosten en naar verwachting kunnen oplopen tot $20 miljoen in 2025, is de noodzaak om actie te onder-nemen groter dan ooit. Uit het Verizon 2024 DBIR-rapport blijkt dat bijna de helft van deze datalekken worden veroorzaakt door interne aanvallen Dit maakt het van cruciaal belang dat bedrijven investeren in hun grootste kapitaal: mensen.
“Veel bedrijven zeggen dat mensen de zwakste schakel zijn in beveiliging,” merkt Mihu op. “Medewerkers kunnen echter juist de sterkste schakel zijn als ze empowered worden. Het probleem is vaak een gebrek aan educatie en aan toestemming om te spelen en te leren.” Met de kaartspellen van Synchromind kunnen organisaties bij hun personeel, klanten en leveranciers bewustzijn voor uitdagingen als security en privacy opbouwen, waarbij een cultuur ontstaat waarin -iedereen verantwoordelijkheid neemt voor deze thema’s.
Het bereiken van iedereen in de -keten is volgens Mihu van groot -belang. “Zelfs een schoonmaker kan de veiligheid van een bedrijf beïnvloeden door iemand binnen te laten zonder controle,” legt zij uit.
Spellen in verschillende formats
Inmiddels bestaat het portfolio van Synchromind uit verschillende kaartspellen, die elk een specifiek thema adresseren en mensen daar op een speelse manier mee vertrouwd maken. Mihu: “Zo ontwikkelden we het spel EU GDPR, dat is een klassiek kaartspel over privacywetgeving.” Daarnaast kwamen spellen rond de thema’s EU DORA, EU NIS2 en ISO 27001 op de markt. Dit zijn kaartspellen over digitale veerkracht en cybersecurity in een ‘waar of niet waar’-stijl. “Ons spel ‘Hackers & Guards’ is een trivia-spel over cyberdreigingen.” En ‘Hive Five’ is een spel voor het hele gezin, dat een puzzel, kleurplaten en 185 beveiligingssituaties bij elkaar brengt. “Het is nu al beschikbaar in 17 talen en dat aantal groeit nog steeds.”
Sprekend over het spel ‘Hive Five’ refereert Mihu aan haar eigen jeugd. “Mijn moeder was programmeur, en ik leerde programmeren op haar kantoor. Dat inspireert me nu om na te denken over hoe we de toekomst veiliger en duurzamer kunnen -maken.”
Naast cybersecurity richt Synchromind zich ook op duurzaamheid. Het spel rond de Corporate Sustainability Report Directive (CSRD) helpt bedrijven zich voor te bereiden op de verplichte rapportage–eisen vanaf 2026. Daarnaast wordt er gewerkt aan nieuwe spellen.
“Kaartspellen brengen mensen -samen, offline,” geeft Mihu aan. “Ze kunnen gespeeld worden tijdens lunchpauzes, teambuildingsessies of spelletjesavonden. Dit bevordert verbinding en samenwerking.”
Educate, Empower, Entertain
De kern van de aanpak is samengevat in de, wat Mihu noemt, de ‘drie E’s’, namelijk Educate, Empower en Entertain. “Deze elementen zorgen ervoor dat leren effectief, toegankelijk en leuk is. Mensen onthouden informatie beter als ze plezier hebben. Daarom gebruiken we humor en interactie in onze spellen. Het maakt onderwerpen als privacy en duurzaamheid meer familiair en veel begrijpelijker.”
De ‘E’ van Empowerment is daarbij essentieel, is de overtuiging van Mihu. “Als mensen empowered zijn, voelen ze zich verantwoordelijk en gemotiveerd,” zegt zij. “Het voorkomt micromanagement en mensen hoeven niet bang te zijn te falen.”
De impact van filosofie van -Synchromind blijkt uit een recent onderzoek bij Purdue University in de VS.
“Van de 71 studenten die deelnamen, gaven 67 aan dat ze iets nieuws hadden geleerd,” deelt Mihu. “Dat bevestigt dat onze spellen niet alleen leuk zijn, maar ook effectief in het overbrengen van kennis.”
Maatwerk is altijd mogelijk
Binnen de thema’s die de verschillende spellen adresseren is heel veel ruimte om de inhoud aan te passen aan behoeften van een organisatie. “Of het nu gaat om het opnemen van een gedragscode of bedrijfsspecifieke cybersecurity-policy’s we maken het mogelijk.”
Deze flexibiliteit maakt de spellen geschikt voor diverse toepassingen, van onboarding en teambuilding tot klantbetrokkenheid. “We raden aan om na de distributie van de spellen een spelletjesavond of lunch-sessie te organiseren,” zegt Mihu. “Dit helpt mensen om de spellen te leren gebruiken en versterkt de betrokkenheid.”
Met stijgende cyberdreigingen en groeiende kosten van datalekken is het tijd om proactief te handelen, is de boodschap van Mihu. “De slechteriken werken samen, en dat zouden wij ook moeten doen. Onze spellen bieden een unieke -manier om mensen te onderwijzen, te -verbinden en te versterken. Zo -kunnen we gezamenlijk werken aan een veiligere en betere wereld.”