Ook in ChannelConnect wordt het begrip ‘ecosysteem’ regelmatig gebruikt – de derde editie van dit jaar was er zelfs aan gewijd. Niet iedereen geeft echter een eenduidige definitie van het begrip. Piet Sjoukes, Director Sales bij Interxion, geeft daarom liever een concreet voorbeeld. “Neem de band tussen Google en Uber. Die twee vormen samen al een klein ecosysteempje. Zonder Google Maps heb je immers niets aan wagens, terwijl Google profiteert van de data die Uber genereert en de advertenties om de diensten van beide ondernemingen heen. De connectie ging op een gegeven moment zo ver dat je in Maps kon bepalen of de route via trein, auto of Uber gepland moest worden – inclusief het bestellen van de Uber-dienst.”
Sjoukes wil met het voorbeeld aangeven dat de beide leveranciers elkaar nodig hebben, dat er contact tussen hen en de wederzijdse gebruikers nodig is. “Uiteindelijk moet die informatie worden getransporteerd door carriers die een globale footprint hebben. Zo ontstaat een ecosysteem van partijen die voor succes van elkaar afhankelijk zijn. Die elkaar vinden in de hub die datacenter heet – liefst ook met een globale footprint. Wij hadden al een sterke Europese aanwezigheid en die is geglobaliseerd geworden sinds de fusie met Digital Realty eerder dit jaar. Met 275 datacenters, vertegenwoordigd op alle continenten, zijn wij echt een wereldspeler.”
Data Gravity als strategie
Interxion gebruikt voor het fenomeen dat partijen elkaar opzoeken en clusters vormen het begrip Data Gravity. “Voordat ik dat verder uitleg nog een tweede voorbeeld, met een ander bedrijf dat net als Interxion in Nederland ontstond en een klant van ons is: Booking.com. Zij kiezen voor ons omdat wij een enorm goede toegang hebben tot hun business partners. Of dit nu cloudproviders zijn of netwerkleveranciers. Booking is afhankelijk van grote hoeveelheden data, die data groeien explosief en daarom wil je dat liefst dicht bij de bron ophalen om kosten te besparen en de overdracht zo snel mogelijk te laten verlopen. Business partners in digitale ecosystemen zoeken elkaar dus op en dat gebeurt op de vloer van het datacenter.”
‘Wij brengen partijen bij elkaar en zoeken zo naar magneten in de markt’
Terug naar het begrip Data Gravity. Moeten we dan denken aan de oude stelling dat veel geld nog meer goed aantrekt? Ja en nee, luidt het dubbele antwoord van Sjoukes. “Het is zeker zo dat daar waar veel data gebruikt en geproduceerd worden, dat daar andere ondernemingen naartoe komen waardoor de hoeveelheid informatie nog sterker groeit.” De start van het proces ligt echter eerder, stelt de Sales Director. “Vergelijk het ook eens met een vuilniszak die naast de afvalbak op straat. Als die niet snel wordt weggehaald ligt er binnen een week een hele berg vuilnis.”
Sjoukes realiseert zich dat de vergelijking met vuilnis voor een partij die afhankelijk is van data wellicht merkwaardig is. Data wordt immers vaak het nieuwe goud voor de digitale economie genoemd. “Toch is de vergelijking niet zo slecht. Ruwe data is niet zo heel veel waard. En afval krijgt waarde bij hergebruik, recycling, etc. Ook weer een proces waar partners voor nodig zijn. Je moet het raffineren als ruwe olie of slijpen als een diamant. Zo is het met data ook.”
Zo kom je, stelt Sjoukes, tot weer een groep partijen die deel uitmaken van het ecosysteem waarvan datacenters het hart zijn. “Dat zijn de partijen die hun business maken van het verzamelen en analyseren van data en ook zij halen hun data het liefst op bij de bron. Geanalyseerde en bewerkte data worden vervolgens als waardevolle informatie gedeeld met de eerdergenoemde platformen, waarmee de versterkende werking van eco-systemen weer wordt bevestigd.”
Geen concurrent van de klant
Aanbieders van datacenterservices zijn er in verschillende hoedanigheden, weet Sjoukes. “Je hebt partijen die het vastgoed, de beveiliging, de power en de koeling leveren aan de ene kant en aan de andere kant partijen die niet alleen het gebouw inrichten maar ook direct concurreren met potentiële huurders door zelf ook IT-kracht te leveren. Wij zitten ertussen in. Wij brengen bewust partijen bij elkaar in onze datacenters en zoeken zo naar magneten in de markt die interessant zijn voor vormen van kruisbestuiving. Die magneten zorgen kortom voor de groei en de gravity. Wij kunnen praten met banken, retailers, lucht-vaarmaatschappijen en weten welke andere partijen daarbij passen, zonder met die ondernemingen te willen concurreren.”
We hebben partners nodig
Interxion heeft geen eigen verleden in bijvoorbeeld IT-hardware. Piet Sjoukes: “We hebben partners nodig om succesvol te zijn – en omgekeerd.” Een acces-point naar internet is voor Interxion een vertrekpunt voor een community van partners. Het belang daar-van wordt snel groter. “Kijk naar de lockdown. Bij die klanten en partners van ons die in de digitale economie een belangrijke rol spelen is versneld geïnvesteerd. “ Sjoukes verwijst naar Micro-soft Teams: “De snelle groei heeft het sociale verkeer blijvend veranderd.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2020]