Bij de presentatie van de meest recente jaarcijfers, noemde Oracle’s topman Larry Ellisson specifiek een recente implementatie bij KPN. Het bijzondere aan dat traject is dat de Nederlandse provider in mei, tijdens de lockdown, besloot de complete ERP- en supply chain applicaties over te brengen naar Oracle cloud.
“We waren in maart natuurlijk heel benieuwd of dergelijke grote cloud transformaties ook tijdens de Covid-crisis zouden loskomen”, herinnert Wilfred Scholman, country leader bij Oracle in Nederland, zich. “Het fascinerende is, dat dergelijke projecten niet alleen doorgaan, maar ook volledig digitaal vanuit de thuissituatie kunnen worden gerealiseerd, van eerste besprekingen tot de oplevering.” Hij wijst er voor de volledigheid op dat het echt gaat om ingrijpende transformaties. “Toch lukte het allemaal met Zoom of Teams.”
Grote implementaties
De country leader heeft daar voor zichzelf wel een verklaring voor gevonden. “Bij grote transformaties heb je in de organisatie altijd mensen die het idee afwijzen of met een lange lijst ‘ja maar…’ bezwaren komen. Nu zat iedereen thuis en werd er doorgepakt.
Scholman geeft als ander voorbeeld de snelheid waarmee in maart binnen twee dagen bijna geheel werkend Nederland kon gaan thuiswerken. “Als je dat in januari zou hebben aangekondigd, waren de bezwaren legio geweest: security, AVG, productiviteit, bureaustoelen en monitoren die vervoerd moeten worden, etcetera. Zo’n traject duurt waarschijnlijk maanden. Nu was het snel georganiseerd.”
Ook bij de partners van Oracle ziet Scholman nauwelijks hindernissen. Jo Maes, CEO bij IT-dienstverlener Ordina beaamt dat. “De impact op onze business is vooralsnog gering. Sterker nog: we hebben veel bedrijven juist kunnen helpen vanaf maart met het versnellen van hun digitaliseringsagenda. Digitale transformatie staat nu nog hoger op de agenda bij veel bedrijven. ”
Ook Maes geeft een voorbeeld van een migratie die tijdens de lockdown succesvol werd afgerond. “Samen met Oracle werd begin dit jaar een groot project bij Logius opgestart. De livegang was in juni, er was geen weg meer terug. Al het testwerk en de afronding moest toen plaatsvinden vanuit huis. We zien dan dat juist High performance teams perfect op afstand kunnen samenwerken en tot goede resultaten komen.”
Om die reden durft Maes te stellen dat Nederlandse werkgevers en medewerkers gemerkt hebben hoe belangrijk IT is. En, net als Scholman, benoemt hij het nieuwe beeld dat mensen hebben als het gaat om thuiswerken. “Mensen zijn vaak productiever en meer gefocust dan op kantoor. Het is een nieuwe manier van communiceren die heel goed past bij deze tijd. Aandacht punt is wel echt dat je iedereen moet vertrouwen en niet te veel overbodige afstemming zoom calls in agenda hebt. Van de hele dag in video conference wordt niemand blij, en het is contraproductief.”
Stip aan de horizon
Ordina heeft traditioneel een sterke aanwezigheid in de publieke sector – net als Oracle. Maes herkende al begin van dit jaar dat de houding van ministeries, universiteiten en gemeenten ten opzichte van cloud veranderde. “We zien dat dergelijke vaak complexe organisaties nu echt duidelijk een stip op de horizon hebben gezet: over twee tot vier jaar willen we in de cloud zijn.” In de periode tot dat moment worden rationalisatieslagen gemaakt, wordt afscheid genomen van maatwerk en worden verdere voorbereidingen getroffen richting een toekomst bestendig systeem. Dit om uiteindelijk maximaal te kunnen profiteren van de voordelen die cloud biedt.” Voor Maes is dit echt een revolutie.
Wilfred Scholman (Oracle) vult aan dat ook in andere sectoren de aarzeling om over te stappen op de cloud verminderde, bijvoorbeeld in de financiële sector. “Wet- en regelgeving, en zeker ook instanties als de Nederlandse Bank, moedigden een transitie naar de cloud niet aan. Dat is nu allemaal goed en helder geregeld.” Oracle kan, zo zegt de country leader, mee “met elke eindgebruiker die naar de cloud wil”. En dat wel met elke applicatie: ERP, HCM, Supply Chain, CX en de databases, alles kan vanuit de cloud. “Ons portfolio is natuurlijk heel breed. Dat maakt gesprekken met de klant altijd boeiend en je kunt altijd met een oplossing komen”, waarbij hij meteen stelt dat partners daarbij hard nodig zijn. “Partners hebben de extra industriekennis en medewerkers die de bepaalde klant en zijn business door en door kennen. Zij kunnen de wensen en eisen van de klant omzetten in onze oplossing. Of oplossingen van ons combineren met die van anderen, als dat gewenst is.”
Uitdaging
Welke uitdagingen benoemen klanten als het gaat om de cloudtransitie, willen we weten. “Ze uiten dan de wens naar de cloud te gaan, maar dat de datagroei op de bestaande on-premise omgeving een transitie mogelijk lastig maakt”, legt Scholman uit. “Die groei is inderdaad indrukwekkend, het reproductiegetal, om het eens actueel uit te drukken, van data is 1.1 of 1.4.” Met andere woorden: de hoeveelheid data groeit afhankelijk van de sector met 10 tot 40 procent per jaar. Die groei is zo fors, dat de stappen die gezet moeten worden tijdens de cloudtransitie het mogelijk niet bijhouden. “Dan komen wij in beeld”, meent Scholman stellig. “60% data in Nederland staan in een Oracle-database. “Wij kunnen die transitie bij de klant daarmee extreem versnellen.”
Flexibiliteit
Veel eindklanten zullen Oracle niet direct associëren met een cloud platform. Scholman: “Ik weet het, er werd altijd verwezen naar Microsoft Azure, Amazon en Google. Inmiddels echter staan wij absoluut in dat rijtje.” Ook Jo Maes, Ordina’s CEO herkent dit. “Het cloudplatform Oracle combineert voor onze klanten continuïteit met flexibiliteit. Dat is extreem belangrijk voor onze klanten in hun digitale transformatie. Zij willen op een stabiele manier makkelijk op en af kunnen schalen en daarmee hun concurrentie voor zijn. Dit, terwijl bedrijfskritische applicaties continu gehost moeten blijven worden. Met Oracle kan dat.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2020]