Anders dan bij een conventioneel draadloos netwerk, ligt bij een Cloud Managed WLAN de nadruk meer op de managementmogelijkheden. Het begint uiteraard wel bij de hardware (access points, switches). Hierbij werkt alles integraal samen en wordt het hele netwerk bestuurd vanuit één managementconsole in de cloud. Dat betekent dat wanneer er ergens in het netwerk een access point wordt toegevoegd, dit automatisch wordt geconfigureerd: alle netwerkpolicies met betrekking tot VLAN en beveiliging worden automatisch overgenomen. Datzelfde geldt voor de instellingen van bandbreedte, bereik en clients die toegang hebben. Bij het gebruik van LANCOM access points (en switches) hebben beheerders een compleet overzicht in de vorm van een grafische representatie van de status van netwerk en toepassingen met behulp van de LANCOM Management Cloud (LMC).
Hoe belangrijk dat is, blijkt bijvoorbeeld uit de realiteit op het Udens College, een middelbare school met 2,800 leerlingen. Daar traden soms onverklaarbare vertragingen op. Via de LMC kon worden vastgesteld dat Spotify, dat door veel leerlingen werd
gebruikt, zorgde voor veel multicast-verkeer omdat de applicatie automatisch zoekt naar netwerk-luidsprekers. In de access points van LANCOM kan dit geblokkeerd worden. En omdat dit in het netwerkontwerp is vastgelegd, neemt elk nieuw access point automatisch deze instelling over.
Ook in de gezondheidszorg kan een Cloud Managed WLAN goede diensten bewijzen
Homogeen netwerk
Het Cloud Managed WLAN van LANCOM toont zijn waarde vooral in situaties waar beheerders niet altijd op locatie kunnen zijn, maar waar wel een homogeen netwerk wordt verwacht. Binnen de retail zijn genoeg voorbeelden waarbij in alle vestigingen de instellingen gelijk moeten zijn. Een access point toevoegen kan elke medewerker, want er hoeft alleen maar spanning op en een netwerkkabel aangesloten te worden. De configuratie zelf gebeurt volledig op afstand. Ook waar beveiliging een extra belangrijk onderwerp is – in de gezondheidszorg bijvoorbeeld – kan een Cloud Managed WLAN goede diensten bewijzen. Voor elke categorie gebruiker is een eigen SSID mogelijk, met elk een eigen beveiligingsprofiel.
Misschien wel het grootste voordeel voor de LANCOM-partners is dat de oplossing een clouddienst is. Het opent de weg voor Network-as-a-Service voor MSP’s en andere serviceproviders. Dit ondersteunt potentieel een constante omzet, vergroot de klantloyaliteit en maakt tailor-made klantoplossingen mogelijk in de vorm van pay-as-you-grow- dan wel cloud-consumption-modellen. De oplossing is ingebed in een holistisch schaalbaar LANCOM-ecosysteem van WAN, LAN, Security en Wi-Fi (SD-Branch).
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 3 – 2021]