3CX als een hosted of on-premise oplossing om de aloude telefooncentrale te vervangen is inmiddels alom bekend. Ook onder de partners van het bedrijf. Maar dat neemt niet weg dat er enkele pijnpunten kleven aan de oplossing. Dat onderkent ook 3CX zelf. Je hebt om te beginnen IT-skills nodig om het te kunnen installeren. Voor veel mkb-bedrijven zijn de kosten voor setup ondoorzichtig, een zwarte doos. Zo is een dedicated gehoste of on-premise installatie is nodig. Verder moet een SIP-trunk worden geconfigureerd en beheerd. Allemaal geen raketwetenschap, maar je moet er wel de nodige IT-kennis voor hebben. De managementconsole heeft veel functionaliteit, maar lang niet alles is nodig voor kleinere organisaties. En tenslotte is het licentiemodel voor gesprekken via simkaarten niet goed toepasbaar op het mkb.
3CX StartUP
Omdat aan deze bezwaren tegemoet te komen, komt 3CX met een nieuwe, cloud-native versie van de oplossing, genaamd 3CX StartUP. Daarbij worden gebruikers, de SIP-trunk en live chat automatisch geconfigureerd bij het aanmelden. Volgens het bedrijf duurt deze initiële setup slechts een paar minuten. Verdere configuratie vindt vervolgens plaats via een web client. Er zijn verder geen kosten voor hosting en systeembeheer.
Over kosten gesproken: er is een instapversie die helemaal gratis is. Die gaat tot maximaal 10 gebruikers en omvat videoconferencing, live chat, een belgroep en een auto-attendant. Deze versie van 3CX ondersteunt ook mobiele apps. Pas bij StartUP PRO is het de bedoeling dat bedrijven gaan betalen. Voor 10 gebruikers is dat 150 US dollar per jaar en voor 20 gebruikers 250 US dollar per jaar. Daarvoor krijgt een bedrijf een multi-level voice respons systeem, oproepwachtrijen, een rapportagefunctie en de mogelijkheid zijn eigen SIP-trunk te koppelen. 3CX benadrukt dat er verder geen verborgen kosten zijn, behalve natuurlijk eventuele gesprekskosten. Geen abonnement per gebruiker per maand dus, wat behoorlijk kan oplopen.
Partnermodel
Je zou denken dat een gratis versie met zulke mogelijkheden slecht nieuws is voor de partners van 3CX. Maar het bedrijf denkt dat dit juist een stimulans is om nieuwe klanten aan boord te krijgen, vooral in het mkb. Volgens 3CX zijn zulke bedrijven sowieso te klein om via een dedicated server te bedienen, omdat de kosten daarvoor naar verhouding te hoog zijn. Via StartUP moet het gemakkelijker worden om klanten aan boord te krijgen. Eerst gratis en zodra de behoefte groeit, kunnen ze overstappen op PRO 10 of PRO 20.
De bestaande Standard, PRO en Enterprise versies van 3CX blijven daarnaast gewoon beschikbaar en zijn vooral bedoeld voor middelgrote tot grote bedrijven, tot en met enterprise-formaat.
3CX StartUP Free is nu beschikbaar, de PRO-versies zijn binnenkort verkrijgbaar.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juni 2022]