De nieuwe naam Integra Cloud Solutions (Integra CS) is de verdere evolutie van Integra BCS (Business Continuity Solutions). Davelaar: “Integra CS is een organisatie waar alles om de cloud draait. Wij zetten ons in om dataverlies te voorkomen en workloads te beschermen bij calamiteiten. Dit doen wij op basis van de beste software die er op de markt is. Denk daarbij aan partijen als Veeam, VMware, Sophos en Zerto. Wij willen organisaties weerbaar maken door cloudoplossingen toegankelijk te maken voor elke organisatie.” Aan dit mission statement is ook een belofte gekoppeld. “Integra CS is een nieuwe generatie cloud serviceprovider waar we ernaar streven het voor de klant eenvoudiger, transparanter en kostenefficiënter te maken dan die gewend is. Zo berekenen wij geen verborgen kosten, zoals voor de data export. Het slaat aan, want elk jaar verdubbelen we qua omvang.”
Een Nederlandse oplossing
Integra is inmiddels vier jaar actief als Nederlandse aanbieder. Drie datacentra, geografisch gescheiden, worden gebruikt om de clouddiensten te hosten. De opgeslagen data worden daarmee in Nederland onder de Europese wetgeving bewaard en behandeld. Klanten van Integra CS gebruiken multi-tenant portalen van technologiepartners zoals VMware en Veeam. Davelaar: “Via deze portalen hebben onze klanten maximale functionaliteit en vrijheid. Wij zeggen altijd ‘wel de lusten maar niet de lasten van een eigen cloud’”. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook backups van SaaS-toepassingen waarbij de leverancier een ‘shared responsibility’ hanteert, zoals Microsoft 365.
Transitie naar de cloud
“We helpen klanten om hun eigen infrastructuur naar de cloud te brengen, in hun eigen tempo en binnen het gestelde budget”, zegt Davelaar. “Complete parken met VM’s worden dan vanuit de klantomgeving naar onze cloud gebracht. Wij nemen vervolgens het toezicht van de infrastructurele kant over en helpen de bedrijven efficiënter te worden.” Deze service is nu extra actueel, want goed personeel is schaars. Eigen mensen hoeven zich dus niet meer bezig te houden met onderdelen van de diensten waarin voor de eindgebruiker geen toegevoegde waarde zit. Integra zorgt voor de basics van de bedrijfsprocessen en alle Integra-diensten worden via de partners geleverd.
Verlenging levensduur en hulp bij transitie
Veel leveranciers leveren IT-infrastructuur met een supporttermijn van 3 tot 5 jaar. Daarna vervalt de support en wordt de klant gedwongen tot een technology refresh. Zusterorganisatie Integra MVS biedt een helpende hand, door de support voor onbeperkte termijn met gegarandeerde SLA’s over te nemen. “De klanten kunnen daardoor langer van hun producten gebruik maken en nadenken over de migratie naar de cloud”, zegt Davelaar. “Dankzij deze extra tijd blijft waardevolle infrastructuur langer operationeel en worden de kosten verlaagd. Zo kun je beter nadenken over de transitie naar de cloud. Lang niet altijd is de cloud de beste optie.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juni 2022]