Hybride omgevingen, die bestaan uit een combinatie van cloud-services bij verschillende aanbieders en meer traditionele on-premise netwerken, zijn er al langer, maar kregen een duidelijke versnelling tijdens de pandemie, weet Jürgen Graf, Principal Business Development, Digital Workplace bij Fujitsu. “Tegenwoordig gebruiken ondernemingen een veelvoud aan cloudservices en online applicaties. Naast Azure, in het verlengde van Microsoft 365, maakt AWS vaak deel uit van de stack. Maar de meeste ondernemingen zetten ook VMware in voor de datacentervirtualisatie, net als Citrix.”
Er is, geeft Graf aan, sprake van een patchwork aan applicaties. “De groei aan complexiteit is ook een gevolg van het feit dat ondernemingen snel moesten omschakelen op een andere manier van werken tijdens de pandemie.” Een veelvoud aan ad hoc beslissingen was toen nodig en noodzakelijk, maar inmiddels ervaren organisaties ook dat toegenomen complexiteit leidt tot onvoldoende beheersbaarheid en extra kwetsbaarheid voor cybercriminaliteit. “Veel van die thuisapparaten zitten in niet of minder beveiligde netwerken en vaak in omgevingen buiten de regie van de IT-afdeling. Die devices zijn daarmee het eenvoudigst aan te vallen met malware.”
Betalen naar gebruik
“Men wil meer dan ooit een gestroomlijnde oplossing die zorg draagt voor ondersteuning bij de actuele uitdagingen,” maakt Graf duidelijk. Fujitsu biedt daarbij de eindklant een omgeving die voorziet in die oplossingen die werkelijk verlichting bieden en waarvoor betaald wordt naar gebruik. Dit maakt de omgeving makkelijk schaalbaar. “We brachten dit onder in ons uSCALE-programma, zodat ook de rol van en voor onze partner altijd helder is. Hij is immers degene die zijn klant op dagelijkse basis ontzorgt.” Wat Graf daarmee wil zeggen is helder. “De partner deelt zijn gedachten, eventuele uitdagingen en oplossingen met ons. En wij duwen hem nadrukkelijk niet uit de discussie. Er ontstaat een soort driehoeksrelatie tussen de fabrikant, de reseller en de eindklant.”
Virtual Desktop Infrastructure (VDI) kan een consoliderende rol spelen bij het beheer van de IT-omgeving binnen een organisatie. “Het een mooie technologie als het goed is opgezet. Maar het is complexer dan velen denken. Dit geldt zeker nu IT-professionals moeilijk te vinden zijn, en wellicht nog moelijker langere tijd vast te houden binnen een organisatie. Dan wordt externe kennis steeds belangrijker en die kunnen wij in samenwerking met ons partnerecosysteem leveren.”
VDI (Virtual Desktop Infrastructure) is een mooie technologie als het goed is opgezet. Maar het is complexer dan velen denken
Assessment als basis
Fujitsu is als leverancier én kennispartner in staat om samen met partners naar de klant te gaan. “We analyseren ter plekke de huidige situatie. En bespreken aan de hand daarvan wat er nodig is om te profiteren van een rationalisatie. Bijvoorbeeld in de vorm van het gebruik van VDI. Zo maken we samen met de eindklant een oplossing op maat. En helpen ook bij de implementatie en orkestratie.” Dat maatwerk begint in zekere zin al bij de eerste kennismaking, legt Graf uit. “We starten met een of meerdere workshops als onderdeel van de specifieke assessmentservices die we samen met de partner aanbieden.”
Hierbij is het analyseren van de concrete behoefte bij de eindklant heel belangrijk. “Samen met de partner kijken we waar de eindklant op dit moment staat en waar hij naartoe wil groeien. Want als je het hebt over kostenbesparingen of digitale transformatie, moet je toch eerst weten hoe zijn huidige stack eruitziet en hoe die ingezet wordt. Vandaar dat we starten met een assessment.” Fujitsu zet vervolgens samen met de partner, een proof of concept op bij de eindklant,” licht Graf de procedure toe. “Het kan heel inzichtelijk zijn om een testgroep van vijf of tien personen of een afdeling te nemen, waaronder idealiter ook medewerkers die thuis of hybride werken.” Na de leercurve die de Proof of Concept biedt, is duidelijk wat er concreet nodig is voor de uitrol over de hele organisatie.
Wanneer organisaties configuratie- of software-updates uitvoeren, dan moeten er cloud-gateways zijn die alle verschillende devices bereiken
Geen vendor lock-in bij Fujitsu
Corona heeft er ook toe geleid dat organisaties oplossingen willen die flexibel zijn. Graf: “Ze willen indien nodig van het ene op het andere moment medewerkers volledig, deels of helemaal niet thuis of elders kunnen laten werken.” Maar dat moet nu wel veilig en beheersbaar zijn en zonder vendor lock-in. “Dus wanneer ze configuratie- of software-updates uitvoeren, dan moeten er cloud-gateways zijn die alle verschillende devices bereiken, ook als die zich buiten de muren van de organisatie bevinden. Dat kunnen we de eindklant, via onze partners, bieden. Dat is bijna altijd out-of-the-box mogelijk.”