BTSOFTWARE: WAT BIEDT EEN CLOUDPROVIDER AAN ONDERLIGGENDE FACILITEITEN?
Gedurende de eerste dagen na de brand werd duidelijk dat een groot deel van de cloudgebruikers geen off-site back-up had, laat staan dat men zoiets als een DR ingericht heeft. Oftewel: alles weg, voor een groot deel van de cloudgebruikers. Verder bleek dat de cloudprovider onvoldoende supportcapaciteit en mogelijkheden tot zijn beschikking had om zijn gebruikers op detailniveau terzijde te staan. Denk aan het omleiden van bijvoorbeeld gebruikte IP-nummers naar andere (al dan niet OVH-)locaties, zodat DR daar geactiveerden/of ingericht kan gaan worden.
De uitdaging voor zowel de cloud provider als de grotere cloudgebruikers: waar haal je in een kort tijdsbestek een groot aantal servers en netwerkapparatuur vandaan? Om nog maar te zwijgen over onder meer het installeren, configureren en online brengen. En laten we vooral niet de ondersteunende infrastructuur vergeten, zoals glasvezelaanreiking, energievoorziening, koeling en dergelijke.
Beperkingen
OVH als cloudprovider is redelijk goedkoop en daarmee populair. Naar nu blijkt wordt een basisproduct geleverd, dat zo zijn beperkingen kent. De cloudprovider verzorgde geen off-site back-ups, en bood fysiek ‘tightly coupled’ datacenters, waardoor een brand kan doorslaan. Ook blijken er grootschalig gedeelde voorzieningen te zijn, die vervolgens bij een ramp offline gaan en verder onbereikbaar zijn.
Het inrichten van Cyber & Data Security is meer dan alleen zorgen voor een back-up en het inrichten van toegangsprotectie
Ook komt nu de grote afhankelijkheid van license-activaties naar voren. Activaties die hard gekoppeld zijn aan de onderliggende hardware. Ga er maar aan staan, om dat om te zetten voor meer dan 3 miljoen websites. Het inrichten van Cyber & Datasecurity is meer dan alleen zorgen voor een back-up en het inrichten van toegangsprotectie. Net als bij eigen IT-voorzieningen is het zaak de onderliggende organisatie en de infrastructuur van een cloudprovider onder de loep te nemen en te realiseren dat ook jou een ramp kan overkomen.
Transparant?
Door een cloud(aanbieder) heen prikken en doorvragen om te achterhalen wat men daadwerkelijk aan onderliggende faciliteiten aanbiedt, blijkt een dringende noodzaak, hoewel cloudproviders juist dat aspect ‘transparant’ willen laten zijn – hoewel het er eerder nogal mistig uitziet… Dit is ook belangrijk voor grote providers als Google, Amazon, Microsoft en al die anderen die cloud ‘transparant’ willen maken. Transparant op technisch vlak wellicht, maar als zo vaak in het leven, zijn veel meer aspecten van belang.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 2 – 2020]