Securityleverancier ESET komt met een complete herpositionering van het zakelijke portfolio. Er komt daarbij een grotere focus op Extended Detection & Response, kortweg XDR. Chief Technology Officer van ESET Nederland, Donny Maasland: “Ons portfolio bestond voorheen uit allemaal losse producten die we nu geïntegreerd in één platform naar de markt brengen.” Dat platform, genaamd ESET PROTECT, bestaat uit vijf oplopende beveiligingsniveaus, startend met PROTECT Entry tot ESET PROTECT MDR. Dat laatste is het niveau met een specifieke functionaliteit en bijpassende diensten voor Managed Detection & Response. Het PROTECT-platform verenigt onder meer beveiliging van endpoints, mobiele apparaten, servers en e-mail.
ESET PROTECT is volledig multisite en multitenant, zegt Maasland. “Dat maakt het een flexibel platform voor IT-dienstverleners, waaronder MSP’s, om aan hun klanten aan te bieden.” Het platform is de basis van het uitgebreide ESET-ecosysteem, waarmee IT-beheerders een breed scala aan beveiligingsoplossingen tot hun beschikking hebben.
ESET werkt ook samen met traditionele partners die geen managed dienstverlening bieden
MSP-partners van ESET krijgen met ESET PROTECT een dashboard waarop alle bij hen aangesloten klanten in een overzicht staan. Deze klanten bevinden zich uiteraard in een volledig afgeschermde omgeving ten opzichte van andere klanten. “Wat bijzonder is, is dat er ook klantspecifieke policies en regels kunnen worden aangemaakt”, zegt Maasland. “Dus voor de MSP betekent dit dat binnen de mogelijkheden van het platform zelfs maatwerk aan de eindklant kan worden geboden.” Voor de MSP is er een nieuw licentiesysteem, waarbij nieuwe klanten automatisch worden toegevoegd aan de overzichtsconsole van de betreffende partner. Omdat het om een cloudoplossing gaat, is dit 24 uur per dag beschikbaar. “De MSP’er heeft er zo min mogelijk omkijken naar”, betoogt Maasland. “Zelfs wanneer een klant overstapt naar ESET en al een securityoplossing heeft, zitten er functies in het platform die deze overstap zo vloeiend mogelijk maken. Staat er bijvoorbeeld al antivirussoftware op de computers, dan is er een module die dat detecteert, de-installeert en de ESET-software installeert.” ESET levert overigens niet alleen via MSP’s aan eindklanten, maar werkt ook samen met traditionele partners die geen managed dienstverlening bieden.
ESET LiveGrid en ESET LiveGuard Advanced
Twee specifiek belangrijke functies binnen de nieuwe propositie zijn LiveGrid en LiveGuard Advanced (voorheen ESET Dynamic Threat Defense). “LiveGrid is een reputatiesysteem”, legt Maasland uit. “Een bestand, applicatie of website wordt ontleed om te kijken wat erin zit of erop draait en vergeleken met een database waarin bekende bedreigingen staan. Is er een overeenkomst, dan wordt het bestand in quarantaine geplaatst en de app of website geblokkeerd. ESET LiveGuard Advanced is een sandbox-omgeving. Dat is een afgesloten container in de cloud waar een bestand kan worden uitgepakt of uitgevoerd zoals het ook op een computer zou gebeuren. Daarmee kan het systeem kijken wat er gebeurt en of er aanvullende maatregelen moeten worden genomen, voordat het bestand in de omgeving van de gebruiker terechtkomt.”
We moeten als BV Nederland zoveel mogelijk samenwerken voor ons gezamenlijke belang
De eindklant heeft zelf ook een overzicht in een dashboard, maar heeft er in het algemeen nauwelijks omkijken naar. Maasland: “De bedoeling is natuurlijk dat de IT-partner dat overneemt. Maar zelfs die hoeft niet de hele dag al zijn klanten te monitoren. De meeste bedreigingen worden automatisch herkend en onschadelijk gemaakt.” Maar de beheerder kan wel de diepte in met ESET INSPECT, een XDR-functionaliteit in de vorm van een extra dashboard die inzicht geeft in de meer technische achtergronden van het netwerk en eventuele bedreigingen. ESET INSPECT analyseert daarbij de gegevens die door alle onderdelen van het PROTECT-platform worden verzameld. De partner kan hiermee het netwerk van de eindklant nog beter monitoren. “Alles is erop gericht om de eindklant zoveel mogelijk te ontzorgen.
Progress. Protected.
Tegelijk met de vernieuwing van het zakelijke portfolio positioneert ESET zich met de vernieuwde pay-off ‘Progress. Protected.’ als securitybedrijf dat technologie wil beschermen, zodat vooruitgang gewaarborgd blijft. “We willen dat iedereen in staat is om te genieten van de kleine dingen die het leven beter maken en bijdragen aan een veiligere, groenere, fijnere toekomst”, zegt Maasland. ESET is ook actief in diverse samenwerkingsverbanden die cybersecurity moeten bevorderen. Zo organiseert het bedrijf onder meer de ESET Security Days waarbij niet alleen politici en eindklanten uitgenodigd worden, maar waarbij ook experts van andere leveranciers van digitale securityoplossingen aan het woord komen. “We moeten als BV Nederland zoveel mogelijk samenwerken voor ons gezamenlijke belang: het veiliger maken van de samenleving. Dat kunnen we nu eenmaal niet alleen, dat doen we samen met onze partnercommunity en al onze klanten.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect april 2022]