Iedereen mag onderhand hardwarebeheer vanuit de cloud aanbieden. Dat is handig voor mkb-bedrijven, want je hebt meteen een goed overzicht van alle apparaten en je kunt deze altijd beheren. Maar ook het dienstenmodel voor resellers komt van de grond. De vraag is waar je jezelf mee kunt onderscheiden. Mandos noemt vijf redenen waarom dat met het platform van Netgear goed kan.
1 Terugkerende omzet
Tot nu toe was het dat je als reseller je omzet vergaart door apparaten te verkopen. Na een paar jaar informeer je hooguit bij de klant of ze niet aan een refresh toe zijn. “Je bent afhankelijk van dat ene verkoopmoment iedere vijf jaar of zo.” Met een omgeving als Insight ben je niet meer afhankelijk van deze dynamiek, zegt Mandos. “De dienst komt niet meer uit het leveren van de hardware, maar uit alles om de hardware heen”, zegt hij. Dat wil niet zeggen dat je de access points en switches verhuurt in plaats van verkoopt. “Helemaal as-a-service is nog een utopia. Maar wij laten resellers vrij om het zelf in te vullen. Ze hebben dus een doorlopende factuurrelatie met de eindklant, bovenop de hardwareverkoop.”
Dat wil niet zeggen dat je de access points en switches verhuurt in plaats van verkoop
2 Exclusief voor resellers
In veel gevallen worden dergelijke platformen ter beschikking gesteld aan klanten zelf. Maar dat is volgens Mandos geen goed idee. “De eindgebruiker heeft daardoor de reseller helemaal niet nodig”, zegt hij. “Wij leveren deze licensering alleen aan resellers, zodat zij het als dienst kunnen leveren aan hun klanten.” De markt voor cloudbeheeroplossingen voor eindklanten is al overvol, zo vindt Mandos. “We willen het nét anders doen, zoals met alles. We willen iets bieden waardoor we resellers ook over een paar jaar iets kunnen bieden.”
3 Compleet
Cloudbeheer is volgens Mandos vaak helemaal gericht op één onderdeel van het netwerk. “Dat je bijvoorbeeld de wireless access points kunt beheren, met misschien een beetje switching erbij”, noemt hij. “Insight Pro beheert wireless, switching, storage en routing. Dat is dus eigenlijk een volledig network.” Voor een reseller die beheer als dienst levert, is dat onmisbaar.
4 Backwards compatible
Nieuwe diensten werken vaak alleen met oplossingen die op dat moment zijn uitgekomen. Mandos wijst er echter op dat Netgear ook oudere oplossingen compatibel maakt door middel van firmware-updates. “Je hoeft klanten dus niet naar nieuwe hardware te duwen als die wens er niet is.”
5 Flexibel
De vijfde reden die Mandos noemt, is dat Netgear beheer via Insight Pro én op locatie met de normale beheerportal biedt. “De mogelijkheden zijn ook hetzelfde”, zegt hij. “Dat betekent dat je vrijwel alles van afstand kunt doen. Waar je vroeger vier of vijf keer langs moest komen, kun je nu vaak met een of twee keer af. Dat scheelt voelbaar in de kosten.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2019]