Voor COVID-19 waren de grenzen tussen fysieke en digitale werelden al aan het vervagen. Na COVID-19 zullen deze grenzen grotendeels verdwenen zijn. Het is nu van belang om een goede basis te leggen waarmee de verborgen waarde in data te ontsluiten. Een basis die geschikt is voor het gebruik van opkomende technologieën als AI, machine learning en data science. Om dit te concretiseren heeft Fujitsu gekozen voor de Data Driven Transformation Strategy (DDTS). Onderdeel van deze strategie is een methodiek die door Fujitsu en haar partners kan worden ingezet om op gecoordineerde, stapsgewijze wijze toe te werken naar een datagestuurde digitale transformatie.
‘We leven in een nieuwe wereld, waarin bedrijven groot én klein hun strategieën moeten aanpassen aan de nieuwe digitale realiteit om te overleven.’
Voor veel bedrijven waren de successen van digitale winnaars als Amazon, Lyft, Uber en Netflix een ver-van-hun-bed-show. Natuurlijk snappen ze dat deze bedrijven succesvol zijn dankzij digitalisatie en het maximaliseren van de waarde die in hun data verborgen zit. Maar toch stond échte digitale transformatie bij veel bedrijven, om meerdere redenen, niet hoog op de agenda. Zo is het feit dat veel bedrijven over verouderde, inflexibele IT-systemen beschikken een drempel, naast het ontbreken van financiële middelen, zorgen over digitale veiligheid of het simpelweg ontbreken van kennis. Zo ontstond een kloof tussen bedrijven mét en bedrijven zonder digitale omzetkanalen. De huidige coronapandemie heeft deze kloof in rap tempo vergroot. De nieuwe digitale wereld maakt dat bedrijven, groot én klein, hun strategieën wel moeten aanpassen op digitalisering. De Data Driven Transformation Strategy (DDTS) van Fujitsu helpt hierbij.
De Data Driven Transformation Strategy omvat een unieke methodiek voor het stapsgewijs en gecoördineerd realiseren van een datagestuurde digitale transformatie. Hierbij werken Fujitsu en haar partners samen met klanten aan de verschillende aspecten van deze transformatie, van eerste advies tot het ontwerpen en bouwen van de oplossingen. Hierbij worden vier stappen onderscheiden. Elke stap is cruciaal voor het succes van de transformatie; het is niet mogelijk om een stap over te slaan en toch te hopen op een succesvol resultaat.
‘Elke klik, elke interactie en elke transactie geeft inzicht om de volgende actie te bepalen, met nieuwe mogelijkheden voor het realiseren van concurrentievoordeel.’
Stap 1: De baseline definiëren
DDTS begint met het verkennen van de beschikbare data, met behulp van intelligente software van partners van Fujitsu. Gedurende deze fase worden verschillende co-creatie workshops gehouden om gezamenlijk relevante projecten te identificeren en de gewenste bedrijfsresultaten te benoemen. Het resultaat is een gedocumenteerde baseline die als basis dient voor de volgende stappen.
Stap 2: De datafundering bouwen
Elk digitaal transformatieproject omvat onderliggende data. Elke klik, elke interactie en elke transactie geeft inzicht om de volgende actie te bepalen, met nieuwe mogelijkheden voor het realiseren van concurrentievoordeel. Maar zonder systematisch raamwerk zijn data niet veel meer dan een moeras van niet-verbonden informatie. Daarom is een stevige, flexibele datafundering die de basis legt voor data science, machine learning en AI belangrijk. Tijdens deze stap ontwerpt en bouwt Fujitsu, samen met partners, de toekomstige data-architectuur.
Stap 3: Beschermen en beveiligen
Elk bedrijf heeft een reputatie hoog te houden en wil voldoen aan alle wet- en regelgeving op het gebied van databescherming. Digitale transformatie verscherpt deze focus. Daarom moet de data worden beveiligd. In deze stap wordt er een holistisch beveiligingsconcept ontworpen en geïmplementeerd dat voldoet aan de hoogste standaarden.
Stap 4: Bedrijfswaarde leveren, vandaag en in de toekomst
Realtime analytics en Artificial Intelligence (AI) zijn belangrijke technologieën om geld te verdienen met data. Het doel van deze stap is het definieren van manieren waarop verborgen inzichten kunnen worden ontsloten uit de data waar een bedrijf over beschikt. Op deze manier kunnen nieuwe zakelijke kansen worden geidentificeerd, verkend en eventueel uitgerold. Zo ontstaat er een focus op de juiste initiatieven die een goede Return on Investment (ROI) opleveren. Want dat is waar het uiteindelijk om draait. Bedrijfswaarde creëren, vandaag en in de toekomst.
Bent u een partner van Fujitsu en wilt u meer weten over de Data Driven Transformation Strategy? Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon bij Fujitsu of via salesdesk. nl@ts.fujitsu.com. Wilt u meer weten over digitale transformatie voor uw eigen organisatie? Neem dan contact met ons op voor vrijblijvende informatie. www.fujitsu.com/nl/about/local/contact.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]