Eric Boonstra, algemeen directeur West-Europa van Iron Mountain Data Centers, vertelt dat het bedrijf vooralsnog weinig last heeft van de COVID-19- epidemie. “We werken doorgaans met lange contracten. Onze klanten hebben hun IT bij ons in de datacenters staan en die devices draaien gewoon door. Sterker nog, het dataverkeer is de afgelopen weken natuurlijk sterk gegroeid. Door alle medewerkers die nu vanuit huis moesten gaan werken maakten een deel van onze klanten een forse groei door.”
Beperking van risico’s
Ook binnen de eigen organisatie van Iron Mountain is de impact van de maatregelen relatief beperkt gebleven, zowel bij de Nederlandse als bij de Britse locatie. “We hebben de operationele teams gescheiden van de rest”, legt Boonstra uit. “Wie niet in het datacenter hoeft te zijn, en dat geldt voor mij, maar ook voor sales of marketing, werkt vanuit huis.” In de datacenters zijn maatregelen genomen om verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan. “Uitbannen kun je het niet, maar je kunt het risico wel tot een minimum beperken.” Zo hebben klanten en onze engineers die in het datacenter moeten zijn beide een eigen lunchroom en wordt er nog vaker schoongemaakt. “Wie het datacenter wil bezoeken, moet langs security. Zij hebben strikte instructies, stellen vragen over de gezondheidstoestand van bezoekers en kunnen mensen weigeren die symptomen vertonen. Verder liggen mondmaskers klaar, is er handgel en er wordt er wederom vaker gereinigd.”
Bouwplannen
Iron Mountain Data Centers (ook wel afgekort als IMDC) beschikt op dit moment over een locatie in Engeland, net buiten Londen, en een campus in Haarlem. “De site in Londen wordt op dit moment vergroot en daarnaast bouwen we aan een tweede locatie”, zegt Boonstra. De campus in Haarlem is uniek in zijn soort. Als een van de weinige partijen kan Iron Mountain op deze locatie een nieuw datacenter toevoegen aan de set die er al staat. Vorig jaar werd nummer zeven opgeleverd en de achtste datahal wordt nu gebouwd. “Die moet in 2021 worden opgeleverd.”
De afgelopen periode speelde een bouwstop in Amsterdam en Haarlemmermeer, vooral vanwege dreigende schaarste in de energievoorziening. Boonstra: “In de Haarlemmermeer, en zeker rond Schiphol-Rijk, bevinden zich veel datacenters.” Volgens hem dreigden vooral onderstations die belangrijk zijn in stroomverzorging overbezet te raken. In Haarlem kan IMDC echter nog even vooruit.
“We kunnen beschikken over 30 megawatt op onze campus en hebben nu ongeveer de helft in gebruik.” De ambities van Iron Mountain gaan verder dan Engeland en Nederland. Boonstra: “Op dit moment zijn we op drie plaatsen aan het bouwen. Allereerst dus Londen en Haarlem, zoals ik al zei. Daarnaast bouwen we in Frankfurt. Dat datacenter moet eind Q2 volgend jaar klaar zijn.”
Volgens Boonstra vallen bij de bouw de gevolgen van de coronacrisis mee. “We zien dat bepaalde leveranciers met minder personeel op de bouwlocatie komen werken en bewust een kleinere ploeg aan technici inzetten. Dus wellicht zorgt dat hier en daar voor een kleine vertraging. Maar dat is logisch in deze tijden.” In de toekomst is Iron Mountain zeker voornemens in meer landen en regio’s uit te breiden, “maar het vraagt veel geld en managementcapaciteit om zulke stappen te zetten.”
Green Power Pass service
Eerder in het gesprek kwam de energievoorziening voor datacenters ter sprake. Boonstra wil daar nog dieper op ingaan. “Al onze datacenters draaien sinds 2017 op 100% duurzame energiebronnen. Daarnaast zetten wij met onze Green Power Pass service graag een extra stap voor onze klanten. Met Green Power Pass kunnen onze klanten namelijk verklaren dat 100% van de elektriciteit die zij bij Iron Mountain Data Centers gebruiken, afkomstig is uit duurzame energiebronnen, terwijl ze daarnaast geen complexe koolstofcompensatie of hernieuwbare krediet processen hoeven te doorlopen om te voldoen aan hun duurzaamheidsdoelstellingen.”
Bedrijven als Akamai, Credit Suisse en Goldman Sachs hebben zich al zich aangesloten bij de Green Power Pass service, en IMDC blijft doorgaan om de GPP-portefeuille uit te breiden. “We zien niet alleen dat steeds meer bedrijven dergelijke doelstellingen formuleren, zelfgekozen of gewenst door overheid of aandeelhouders, maar we zien nadrukkelijk ook dat sommige klanten om juist die reden voor onze datacenters kiezen.”
Ideale klant
Op de vraag wat de ideale, of ‘modelklant’ van IMDC is antwoordt Boonstra dat de klantenkring heel divers is. “Aan de ene kant de nodige banken en verzekeraars, die continuïteit en betrouwbaarheid heel belangrijk vinden. Maar zeker ook de zogenaamde hyperscalers of grote cloud providers.” Dat betekent echter niet dat een kleiner bedrijf dat drie racks nodig heeft niet bij Iron Mountain terecht kan – integendeel. “We ontwerpen en bouwen de datacenters zo dat we alle partijen kunnen servicen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]