Het is misschien wat minder bekend, maar NETGEAR heeft een mooie oplossing inzake routers en switches voor datacentra, zowel voor grote (industriële) datacentra als de kleinere on-premises omgevingen”, vertelt Sergio Mandos. “Het NETGEAR-portfolio garandeert de channelpartners dat ze bijna elke uitdaging (dus ook buiten het SME-segment) kunnen adresseren met een NETGEAR-product. Sterker nog, zo’n 50% van onze projecten is inmiddels datacentrum georiënteerd. Dit komt mede door de gegarandeerde hoge beschikbaarheid: (high availability) via de virtuele stack.” Het NETGEAR-portfolio toont de analogie van een driehoek: drie poten die elk even belangrijk zijn. Dat zijn achtereenvolgens de hardware, de software en de support van NETGEAR.
De M4300 managed switch familie
De M4300 managed switch is een familie van producten met een gemeenschappelijke filosofie en zijn onderling helemaal op elkaar afgestemd. Het zijn bouwstenen die eenvoudig met elkaar te combineren zijn, om aan de wens van bijna elke klant te kunnen voldoen. Mandos: “Elke unit beschikt over poorten die glas en koper ondersteunen. Dit is gelijk verdeeld, dus 50% glas en 50% koper.” Er is ook een grote range qua snelheid, variërend van 1 tot 40 Gbit/s. En heel belangrijk: alle POE-standaarden (tot 30 watt per poort) worden ondersteund.” Omdat de systemen tot één en dezelfde familie behoren zijn ze eenvoudig te combineren, zonder dat dit extra latency introduceert. Daarmee is het een ideale invulling voor elke uitdaging bij SMB en in de industrie.
Krachtige software is essentieel
“Goede hardware komt tot leven met goede software”, zegt Mandos. “Omdat alles stackable is via koper en glas en alle systemen een complete ondersteuning qua features bieden op layer 3, kunnen we een zero failover garanderen, dus zonder interrupties in de service. Dit is cruciaal voor kritische applicaties. Door de zero failover, die dus mogelijk wordt gemaakt door het stacking-concept van de M4300, is dit product een perfecte oplossing voor datacentrums, groot of klein waar continuïteit van de service cruciaal is.
Support maakt een verschil
Hardware kan nog zo mooi zijn, goede support maakt het echte verschil. Mandos: “Wij geven op alle producten levenslange garantie met een gratis next business day replacement. Dat is een bijzondere ervaring voor onze klanten. Eenmaal gekocht, garandeert altijd support. De support is de eerste 90 dagen 24/7, daarna zijn het de normale supporturen. Deze support ontzorgt veel klanten. Voor onze partners gaan we nog een stap verder. Als zijn een project hebben verworven, kunnen wij ze helpen met het design, high level maar ook heel gedetailleerd. Dankzij dit design kan onze partner direct de benodigde componenten bestellen en aan de slag gaan. Onze organisatie levert daarmee een belangrijke aanvulling op de lokale expertise van de partner.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Datacenter Cloud Dossier 2022]