Interxion is geen nieuwe naam in de markt. Wel nieuw is dat het bedrijf vorig jaar integraal onderdeel werd van het Amerikaanse Digital Realty. Sindsdien gaat het bedrijf door het leven als ‘Interxion: A Digital Realty Company’. Wereldwijd heeft het bedrijf 290 datacentra, waarvan dertien in Nederland. Met het eigen PlatformDIGITAL, helpt Interxion enterprises om de uitdagingen van onder meer data gravity en hybride cloud-infrastructuur aan te pakken. Het Channel & Alliances-programma speelt hier een grote rol in.
Transitie naar cloud
Hans Horn: “Samen met onze partners gaan we de komende jaren een sturende rol spelen bij de transitie van enterprises richting cloud.” De omslag die de markt nu doormaakt, stelt ook andere eisen aan Interxion. Hans Horn: “Voorheen ging het bij datacenters voornamelijk over space, power en cooling. Tegenwoordig gaat het, naast duurzaamheid, over optimale cloud connectiviteit en locatie. ‘Location matters’, zeggen wij dan ook. Hoe kan ik het beste gebruikmaken van het beste van twee werelden? Enerzijds met de voordelen die de public cloud mij biedt en anderszijds met het gedeelte dat ik om verschillende redenen niet in de publieke cloud wil of kan plaatsen, in een private cloud? Dit natuurlijk met de laagste latency, de beste connectiviteit en zo kostenefficiënt als mogelijk. Als leverancier van het fundament van veel IT-architecturen kunnen we een cruciale rol vervullen in veel digitale transformatietrajecten. Onze oplossingen en visie willen we graag delen met onze partners, een essentiële schakel in ons businessmodel.”
Wij staan klaar om onze bestaande en nieuwe partners te ondersteunen
De digitale transitie
Door een combinatie van redenen, waaronder de coronacrisis, is voor veel enterprises de digitale transitie in een stroomversnelling gekomen. Interxion en haar channelpartners zien dit dagelijks in hun business. Horn: “Wat we als Interxion vooral zien is dat onze klanten behoefte hebben aan deskundig advies rond de digitale transformatie, over de transitie naar de (hybride) cloud en over connectiviteit. Maar ook over de inrichting van hun IT-infrastructuur. Het onderbrengen van een deel van de lokale infrastructuur in een datacenter met de beste connectiviteit, die voorhanden is, blijkt vaak de verstandigste oplossing te zijn. Het is uiteindelijk belangrijk dat men niet alleen een oplossing kiest voor vandaag, maar ook voor de toekomst, waarin de veranderingen ongetwijfeld continu zullen versnellen.”
In 2020 is Interxion op de eerste plaats geëindigd op het Data Center Ecosysteem Leaderboard EMEA van Cloud Scene
Team-Up voor succes
Partners krijgen een cruciale rol bij het bedienen van nieuwe klanten en de daarvoor noodzakelijke lead-generatie. Horn: “Het kanaal is enorm belangrijk voor ons. Enerzijds geloven wij sterk in de ecosysteem-gedachte waarbij partners met specialistische kennis, additionele services en oplossingen toevoegen aan het fundament dat wij kunnen bieden. Het is ook niet onze ambitie om de services die onze klanten en partners bieden aan de enterprises zelf te gaan verzorgen. Wij zijn goed in het ontwikkelen en beheren van een netwerk van ‘Champions League-level’-datacenters en connectiviteit naar de cloud. Voor de additionele services, maintenance, connectivity en infrastructuur willen we samenwerken met MSP’s, SI’s, ITSP’s en andersoortige technologiepartners. Dit resulteert in een sterk team met krachtige concepten en IT-oplossingen, waarbij bijvoorbeeld de klant in plaats van een CAPEX-model ook voor een OPEX-model kan kiezen.” Anderzijds zijn er natuurlijk ook veel partners die al jaren bepaalde enterprises of segmenten bedienen, een goede relatie hebben, enorm veel specialistische kennis hebben van de segmenten en/of enterprises en deze adviseren in hun transformatie en journey naar de cloud.
Complementair aanbod naar de klant
Interxion gelooft in complementaire partnerships, waarbij afhankelijk van het businessmodel en de wensen van de partner, in het nieuwe partnerprogramma gekozen kan worden voor verschillende manieren van samenwerking. In grote lijnen komt het erop neer dat men kan kiezen voor een Resell- of een Referral-model. “In het ene geval koopt men colocatie en cloud connectivity bij ons in en verkoopt dit in combinatie met de eigen oplossing en services als totaal door aan de klant. In het andere geval werken we als een soort consortium, hand in hand samen richting de klant. Dat vertaalt zich dit in een separaat contract met Interxion en een separaat contract met de partner.” In beide gevallen gelden voor de partner grote voordelen op het gebied van pricing, marge dan wel de referral fee, marketingondersteuning, leadgeneratie en toegang tot het wereldwijde netwerk van specialisten en datacenters.
Europees marktleider
Interxion, opgericht in Nederland in 1998, is in 2020 overgenomen door Digital Realty en daarmee omgedoopt tot ‘Interxion: a Digital Realty Company’. De beursgenoteerde datacenteraanbieder bedient klanten vanuit 290 datacenters in 22 landen wereldwijd. Daaronder zijn dertien datacenters in de metropoolregio Amsterdam. in Europa is Interxion marktleider als het gaat om connectiviteit en in Nederland behoren de vestigingen op het Amsterdam Science Park tot de best geconnecteerde hub van Nederland. Interxion biedt tevens directe toegang tot de grote publieke clouds zoals Azure, AWS, Google en IBM.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – 2021]