De coronacrisis heeft het belang van de digitale infrastructuur, inclusief datacenters sterk benadrukt. Ze zijn van vitaal belang gebleken om zowel de economie als de samenleving door deze periode te trekken. “Het is nog te vroeg om te weten welke langetermijneffecten de pandemie zal hebben”, zegt Remko Gerards. “Maar het is zeker dat bedrijven versneld investeren in de digitale transformatie.” Zo becijferde IDC eerder dat de investeringen jaarlijks met 15,5 procent groeien in de periode 2020-2030, naar een totaal van 6,8 miljard euro.
“Klanten zijn dan ook op zoek naar technologieën die snelle besluitvorming en snellere workflows mogelijk maken”, weet Gerards. “Cloud speelt daar een belangrijke rol in.” Toch betekent dit niet het einde van on-premise datacenters. Naar verwachting zal in 2022 namelijk de helft van de workload on-premise blijven en in die ontwikkeling wordt edge steeds belangrijker.
Standaardisatie van edge
Volgens Gerards is de edge een toevoeging aan de huidige infrastructuur in het datacenter, onder andere ingegeven door 5G en Internet of Things. “Alleen was het in het begin nog lastig om te begrijpen wat ‘the edge’ werkelijk was. Voor de een was dat een simpele IT-kast, andere partijen dachten aan het microdatacenter. Daardoor was elke discussie zinloos.” Om die reden heeft Vertiv in 2018 de eerste stappen gezet om edge te definiëren aan de hand van verschillende usecases: Data-intensive, Human- Latency Sensitive, Machine-to-Machine Latency Sensitive en Life Critical. “We hebben deze archetypen bepaald om de edge beter te begrijpen én om edge-sites zo uit te rusten dat ze voldoen aan de behoeften van de organisatie en de eindgebruiker.” Dat was echter pas het begin, de applicaties zijn namelijk maar één variabele en bovendien virtueel. Maar de fysieke activa moeten ook on-premise aanwezig zijn. “We hebben de edge dus verder gedefinieerd. Onder andere op de geografische ligging, maar ook aan de hand van kenmerken van sites. Edge-infrastructuur op een kantoor moet aan andere eisen voldoen dan standalone apparatuur op een buitenlocatie. Met deze methodologie begrijpen we nog beter welke IT-functionaliteit en kenmerken het best passen in een situatie.” Dankzij deze verdere segmentatie kan Vertiv sneller en efficiënter oplossingen configureren, bouwen en implementeren. “Terwijl de tijd voor installatie en service op locatie tot een minimum wordt beperkt. Simpel gezegd biedt dit model houvast voor enige vorm van standaardisatie van de edge.”
Via het kanaal biedt Vertiv een breed portfolio om de overgang naar edge-infrastructuur te maken. Gerards: “En dat proberen we zo eenvoudig mogelijk te maken voor onze partners. We hebben dan ook een uitgebreide campagne ontwikkeld waarmee partners de eindklant in deze transitie kunnen begeleiden. Op die manier kunnen klanten ook in de toekomst voorop blijven lopen met hun onderneming.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – 2021]