Risico’s
Plannen is moeilijker, het aanbieden van betrouwbare oplossingen is moeilijker, en de marges om nodige koerswijzigingen wordt steeds strakker. Doordat partijen risico’s uit te weg willen ruimen, ontstaan juist nieuwe risico’s omdat er zoveel onvoorziene dingen gebeuren. “Wij hebben daar wel een mitigatiestrategie voor. DPR Construction opereert als internal construction company, en klanten kunnen ons altijd bellen en ons bij iedere stap in het proces betrekken.” Als voorbeeld noemt ze de levertijden. “Wanneer we in een vroeg stadium zijn betrokken, dan nemen we actief deel aan het beslissingsproces. En dat geldt ook voor de inkoop van bouwmaterialen. Wij zijn in staat om dat proces in het voordeel van de klant vorm te geven. Zo weten we risico’s te mitigeren, ook door in alle fasen van de bouw betrokken te zijn.”
Volledig open communicatie is voor ons een doel
De kern zit hem volgens Blum in het geven van de juiste verantwoordelijkheden, aan de juiste mensen en dat op het juiste moment. “Dat moet je samen doen, en op een transparante manier”, zegt ze. “Niemand wil onaangename verrassingen. Je kunt niet altijd zeggen: ‘hier, dit is het risico van het project, dat is nu aan jullie.’ Ja, dat kan in sommige gevallen werken, maar het kan ook spectaculair misgaan. Volledig open communicatie is voor ons een doel.”
In de tien jaar dat DPR Construction actief is in Europa heeft het bedrijf partners aangetrokken die hun model ook echt begrijpen, zegt Blum. “Daar hebben we veel energie in gestoken, en we hebben geweldige bouwpartners gevonden”, zegt ze. “Het zijn er ondertussen honderden. We zijn zelf ook erg lokaal geworden, met een eigen team in Amsterdam.” Iedere markt heeft immers zijn eigen inslag. Zo ziet ze in de Nederlandse markt een discussie gaande over de precieze locaties en uiterlijk van datacenters. “Moeten we datacenters in buitengebieden plaatsen, of juist openlijk etaleren? Maar er wordt ook veel gesproken over de integratie van de faciliteiten met de lokale gemeenschap. Als daar een balans in wordt gevonden, dan kan dat zeer goed uitpakken.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juli 2022]