Van de Amerikaanse bedrijven is 74 procent van plan een permanent hybride werkmodel in hun bedrijf te implementeren of dit deed al. Dat is in Europa niet heel anders. De veranderingen houden echter niet op bij het thuiskantoor, de hele digitale werkplek innoveert nog steeds. Voor we focussen op de verschillende trends is het goed nog eens te beschrijven wat we verstaan onder een digitale werkplek of ‘digital workspace’. Forrester omschrijft het als: ‘Het ecosysteem van technologieën die organisaties inzetten om een productieve en veilige digitale werknemerservaring mogelijk te maken.’
Wat brengt 2023 in dit ecosysteem? Met zoveel macrotrends die van invloed zijn op de technologische besluitvorming – recessie, hybride werk, verstoring van de toeleveringsketens en meer – is het duidelijk dat we weer een jaar van ingrijpende veranderingen op de digitale werkplek tegemoet gaan. ChannelConnect zet zes trends op een rij.
Trend 1: Kritische vragen over de ROI
Digitale werknemerservaring is een hot item voor klanten van msp’s sinds de pandemie werknemers naar huis dwong, en het is nog steeds belangrijk. Zestig procent van de technologie- en bedrijfsleiders geeft aan dat het verbeteren van de werknemerservaring een topprioriteit is voor IT dit jaar. Dit gaat, in tegenstelling tot de jaren van de pandemie, echter niet langer zonder dat er nadrukkelijk naar de kosten wordt gekeken. De vrees voor een aanstaande recessie zal waarschijnlijk van invloed zijn op investeringen op dit gebied. Veel directies worstelen tegenwoordig met het definiëren van de ROI van de investeringen in een relatief vaag begrip als ‘werknemerservaring’, waardoor uitgaven in deze categorie moeilijker te rechtvaardigen zijn voor CFO’s. De msp, die het bedrijf van zijn klant goed kent, kan een ambassadeur zijn voor innovaties op de digitale werkplek die zichzelf snel terugverdienen.
Trend 2: Verdergaande consolidatie bij leveranciers
Consolidatie van leveranciers vindt in snel tempo plaats bij aanbieders van een digitale werkplek. Dat uit zich in het samengaan van vendoren, maar ook in het verbreden van de mogelijkheden die individuele applicaties bieden. Dat laatste zagen we vorig jaar al. In 2022 versnelde een trend naar het vereenvoudigen van digitale werkplekportfolio’s. Microsoft Teams voegde bijvoorbeeld applicatie- en bestandsondersteuning toe aan het platform. Deze trend zal doorzetten. Door als msp bij klanten te zoeken naar overlappende functiesets van meerdere providers en die waar mogelijk te vereenvoudigen of te consolideren, is een betere ervaring tegen lagere kosten voor licenties en beheer mogelijk. Zo kan Trend 2 een oplossing zijn voor de wens de kosten te bedwingen die we zagen bij Trend 1.
Trend 3: Betrokkenheid tussen hybride en externe werknemers is uitdaging
Veel werknemers in het personeelsbestand hebben nieuwe werkplekscenario’s omarmd door kantoren te creëren in hun woonkamer of keuken en naar behoefte naar traditionele kantoorgebouwen te reizen. Het ontbreken van een duidelijke werkruimte biedt de door hun gewenste flexibiliteit, maar het kan voor externe werknemers een uitdaging betekenen om op de hoogte te blijven van belangrijke informatie en contact te houden met collega’s. Volgens Harvard Business Review voelt 75% van de werknemers zich meer sociaal geïsoleerd dan voorheen. 57% is angstiger en 53% zegt zich emotioneel meer uitgeput te voelen sinds de uitbraak van de pandemie. Daarom werken digitale platforms er hard aan om digitale werkplekken te verenigen en alle werknemers verbonden te houden – ongeacht waar ze werken. Msp’s kunnen deze uitdaging adresseren en mogelijke oplossingen aandragen.
Trend 4: Integreer trainingstools met samenwerkingsplatforms
Om ervoor te zorgen dat de digitale werkplek technologie optimaal gebruikt wordt, moeten bedrijven trainingen aanbieden. Een leermanagementsysteem biedt een gestructureerde en meetbare manier om nieuwe vaardigheden aan te leren. Door integratie met andere digitale werkplek-apps zoals Microsoft Teams kunnen de functies van een leermanagementsysteem toegankelijk en gepersonaliseerd worden om aan de behoeften van de organisatie te voldoen. Voor de msp ligt er een taak om als agent te fungeren bij het aanbieden van trainingen.
Trend 5: VR en Mixed Augmented Reality rukken op
VR en Mixed Augmented Reality (MAR) zijn termen die tot nu toe niet vaak samenvallen met bedrijfsvoering. Maar aangezien AI steeds meer aanwezig is in bedrijfssectoren – en in ons persoonlijke leven – is het gemakkelijk om de invloed te zien die AI zoals VR en MAR kunnen hebben op de infrastructuur van een bedrijf.
Hoewel AI misschien nog niet al onze problemen oplost, kunnen bedrijfsleiders de kracht ervan gebruiken om handmatige processen te vervangen, waardoor werknemers tijd vrijmaken voor creatieve taken. Het resultaat zou een verhoogde productiviteit, betrokkenheid en ROI zijn.
Trend 6: Versterk als msp jouw positie als single point of contact
Serviceconsolidatie blijft toenemen als een cruciale technologische trend in de werkruimte van 2023. Om hun bedrijf soepel te laten draaien en te beschermen tegen cyberaanvallen, moeten leidinggevenden overschakelen naar een vertrouwde partner die meerdere leveranciers kan beheren en hen een oplossing kan bieden als één centraal point of contact. Hier ligt een mooie kans voor msp’s!