Netfirst heeft een achtergrond in het aanbieden van bedrijfstelefonie, “En dan vooral bedrijfstelefonie in een moderne vorm. Waarbij je op elke locatie, met elk device alle resources tot je beschikking hebt om je werk goed te kunnen doen”, legt Managing Director Harm Overgoor uit. “Hybride werken is nu heel actueel, maar wij boden het als partner, samen met Gamma Communications, al veel langer aan.” Beide bedrijven faciliteren organisaties dusdanig dat telefonie overal beschikbaar is. “Op een mobiele telefoon, via een client op een laptop, de vaste telefoon op kantoor of in een hotel”, voegt Rindy Rompelman, Marketing Manager bij Gamma Communications toe.De uitbraak van de pandemie was in technisch opzicht ‘niet zo spannend’, aldus Overgoor. “Het mooie was dat we organisaties hebben kunnen helpen om die transitie sneller door te voeren. Wij hadden alle kennis en ervaring al.”
Betere onderlinge samenwerking

Harm Overgoor
Het is voor de eindklanten belangrijk dat elke werkplek dezelfde ervaring levert. Rompelman: “De kern is dat wij weten wat er speelt bij die eindgebruikers. Zij hebben de behoefte om effectiever te communiceren en slimmer samen te werken zodat medewerkers- en klanttevredenheid en het rendement verbeteren. Dit lossen wij op door samen met onze partners telefonie en CRM te integreren met Teams en Webex. Alles op één plek, ongeacht locatie en zowel op desktop, laptop, tablet of mobiele telefoon te gebruiken. We begrijpen de behoeftes en daar passen onze oplossingen heel goed bij.”
Door de actualiteit rond de pandemie willen gebruikers niet alleen op elk device en overal dezelfde ervaring. “Het gaat meer dan ooit ook over het verbeteren van de onderlinge communicatie en samenwerking”, legt Rompelman uit. Videobellen is inmiddels ingeburgerd, en bedrijfstelefonie combineren met Teams of Webex vergroot de sociale interactie en hiermee het welzijn van medewerkers en de binding met het bedrijf. “Onze oplossingen maken dat mogelijk.”
Efficiency
Overgoor stelt dat de moderne manier van communiceren ook de efficiency bij bedrijven vergroot. “Werknemers kunnen veel beter hun werk inrichten, het is eenvoudig om bestanden te delen of er met collega’s in te werken.” De inrichting en de organisatie van werkzaamheden is met de pandemie veranderd, “en daar sluiten de oplossingen die wij samen met Gamma Communications bieden naadloos op aan.”
Qua samenwerking zijn de verhoudingen tussen Gamma Communications en de partners helder. Overgoor: “Het betrouwbare en veilige platform komt van Gamma, zij zorgen voor de infrastructuur en de technologie. De channelpartners, zoals wij, beheren de relatie met klanten en zorgen voor maximale ontzorging. Wij geven een advies naar de klant toe, zodat klanten zich kunnen focussen op hun eigen business. We zorgen voor de configuratie, de onboarding van de klant en garanderen dat de oplossing goed binnen hun systemen geconfigureerd wordt.”
Daarnaast kunnen resellers partneren met de pre-sales engineers en accountmanagers van Gamma Communications. “Bij complexere klantvraagstukken ondersteunen wij onze partners met onze technische specialisten”, aldus Rompelman.
Het gaat meer dan ooit ook over het verbeteren van de onderlinge communicatie en samenwerking
Consultative Selling

Rindy Rompelman
Bij Netfirst is de ervaring dat veel organisaties worstelen met de vraag hoe de transitie naar plaats- en device-onafhankelijk werken vormgegeven kan worden. “Op een makkelijke en vloeiende manier, zonder dat desinvesteringen moeten worden gedaan in apparatuur die ze al in huis hebben. Gamma Communications is als technologie serviceprovider met de channelpartners in staat om zakelijke klanten te helpen in de migratie naar het hybride werken”, vat Overgoor samen. Wat Gamma Communications en partners als Netfirst daarom intensief samendoen is Consultative Selling. Overgoor: “We kijken nadrukkelijk naar de klantsituatie en analyseren hoe de medewerkers gewend zijn te werken. We zoeken in overleg het antwoord op de vraag hoe hybride werken eraan zal bijdragen dat een onderneming succesvoller wordt.”
Netfirst neemt daarbij zoveel mogelijk de al aanwezige infrastructuur mee in de configuratie. Overgoor: “Door dit Consultative Selling-stuk, waarbij Gamma de channelpartners ondersteunt, worden klanten ontzorgd in hun migratie naar hybride werkvormen, opdat dit optimaal aansluit op hun eigen bedrijfsdoelstellingen.”
Rompelman kijkt even terug op de ontwikkelingen bijna twee jaar geleden, toen de pandemie startte. “Zeker partijen die nog niet over waren gestapt naar de cloud, zag je bij thuiswerken vaak worstelen als het ging om de bereikbaarheid van medewerkers. Je wilt niet alleen intern, maar ook naar klanten en leveranciers toe een optimale bereikbaarheid hebben.”
‘Wij bieden nachtrust’
Als midden in de nacht een noodsituatie optreedt doordat een switch uitvalt, of overdag als een graafmachine een glasvezelkabel sloopt, zijn zowel Netfirst als Gamma Communications dan bereikbaar? “Zeker weten”, zegt Harm Overgoor van Netfirst. “Wij bieden onze klanten nachtrust. We richten de telefonienetwerken zo in dat de telefonie altijd kunnen routeren naar een alternatieve bestemming. Dat maakt dat klanten zo tevreden zijn over ons.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect februari 2022]