Arno Beker, Managing Director Northern Europe: “Onze ambitie is dat we altijd de marktsituatie in de gaten blijven houden en kijken waar we de volgende stap kunnen maken. In de afgelopen maanden hebben veel bedrijven voor uitdagingen gestaan. Ook voor ons geldt dat we de uitdaging hadden om onze logistieke dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan. Veel bedrijven in Europa zijn afhankelijk van ons magazijn en personeel in Nederland. Maar naast deze uitdaging hebben we ook veel kansen gezien. Door de toename in thuiswerkplekken en de benodigde collaboration tools en software die wij leveren in samenwerking met onze marktleidende leveranciers, hebben wij met onze partners veel eindklanten van de juiste oplossingen weten te voorzien. Ook bieden we steeds meer oplossingen in de cloud. Door deze versnelde digitale transitie zien klanten ook steeds meer het belang van een goed en betrouwbaar netwerk en uiteraard een veilig netwerk, waar hackers geen kans krijgen. Al deze aspecten vormen juist onze focusgebieden en daar hebben wij de kennis en de juiste oplossingen voor.”
‘Dit jaar was voor ieder bedrijf een leermoment’
Westcon biedt een uitgebreid services portfolio aan haar resellers. “We hebben onze partners de afgelopen maanden extra kunnen helpen met financiële en technische ondersteuning. We hebben geleerd creatiever te zijn en op een andere manier het contact met de klanten en leveranciers te onderhouden. Dit jaar is voor ieder bedrijf een leermoment: we zien hoe snel de ontwikkelingen kunnen gaan en als bedrijf moet je dus altijd in beweging blijven en daarop kunnen acteren.”
Dat zal ook de focus van Westcon worden voor het komend jaar: zeker niet blijven hangen in een bepaalde situatie, maar kijken waar de ontwikkelingen naar toe gaan en daarop inspelen. “Niemand kan echt voorspellen hoe 2021 eruit zal zien”, zegt Arno Beker. “We moeten daarom rekening houden met verschillende scenario’s en daar zo goed mogelijk op voorbereid zijn.”
Westcon zal op bepaalde technologieën nog meer gaan investeren om het verschil te kunnen maken en haar resellers zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden. De verschuiving naar subscription models, wat ook een ander verkoopmodel met zich meebrengt, speelt ook een rol in de keuzes. “Voor elke partner in het kanaal is het nu van belang dat ze waarde kunnen toevoegen aan hun klanten. Het is belangrijk dat ze keuzes durven te maken en de samenwerking op te zoeken met andere specialistische partners.“
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 8 – 2020]