Voorwaarden
Subscriptions komen namelijk met voorwaarden. Veel voorwaarden, die vooral betrekking hebben op de ‘renewal’ en het opzeggen. Bij jaarlijkse contracten krijgt de gebruiker vaak ‘korting’, als beloning voor het uit het oog verliezen van de jaarlijkse renewaldatum. Voor een distri is het jaarlijks betalen van een subscription een must, gezien de prijs/valutarisico’s bij een maandelijkse afrekening – de klant zit immers ook niet te wachten op 12 facturen. Soms gaat opzeggen heel simpel, maar veel vendoren maken het opzeggen op zijn zachtst gezegd lastig. Zo zijn er vendoren die geen onderscheid maken in het opzeggen van een subscription en de auto-renewal van een subscription. Sommige vendoren deactiveren een subscription automatisch wanneer de betalingsmethode verwijderd wordt, terwijl anderen bij het annuleren van een subscription een nutteloze virtuele tegoedbon geven voor het restant van de subscriptionperiode. We hebben zelfs vendoren meegemaakt die met droge ogen vol houden dat het annuleren van een renewal niet impliceert dat auto-invoicing ook stopt en dat daarmee nog steeds de verplichting bestaat om het volgende jaar te betalen. Het liefst wordt dit dan gecombineerd met een opzegtermijn van drie maanden voor de renewal datum…
Gouden bergen
Je zou verwachten dat deze chaos alleen bij de ‘goedkope’ subscriptions plaatsvindt. Maar helaas. Ook sommige duurdere subscriptions kampen met dit euvel. We zien zelfs sneaky werkwijzes, waarbij de ‘final’ (te tekenen) quote ineens een goed verborgen auto-renewal clausule blijkt te bevatten, terwijl de initiële quote dit niet had. Vanuit distri-perspectief zijn dit allemaal dramatische aspecten. De eindklant kiest in de meeste gevallen voor de laagste prijs en er is weinig zekerheid dat de klant het product over een jaar nog steeds wil gebruiken. Sterker nog, de kans is aanwezig dat de klant naar een andere distri is verhuisd die nog hogere gouden bergen belooft… De kans is aanwezig dat de klant naar een andere distri is verhuisd die nog hogere gouden bergen belooft…
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2021]