Wat zie je op dit moment in de markt?
Kun je wat specifieker zijn?
“Via de channelpartners zijn eindgebruikers op zoek naar oplossingen om zich te beschermen. Zeker voor partijen met een compliancy-issue is corona echt een eyeopener geweest. Ondernemingen moeten veel doen om een basisniveau op het gebied van security te bereiken. Onze partners, dat zijn resellers en MSP’s, zijn daar volop mee bezig en wij helpen hen daarbij.”
Waar speelde security het sterkst? Op endpoint- of op netwerkgebied?
“Dat is lastig te zeggen. Security begint natuurlijk met assetmanagement; als je niet weet wat je hebt, kun je het niet beveiligen. Dat is al een probleem op zich. Steeds meer mensen werken thuis, al dan niet op eigen devices. Sommige applicaties draaien in de cloud, maar andere juist niet. Dat is een groeiende uitdaging op zich en steeds meer organisaties worden zich hier bewust van.”
Ondernemingen moeten veel doen om een basisniveau op het gebied van security te bereiken
Dus: zorg ervoor dat als er iets niet goed gaat, je het snel herkent?
“Dat is belangrijk, dit wordt ook wel de ‘dwell time’ genoemd, hoe snel heb je in de gaten dat ‘de boef’ in het netwerk actief is? In de industrie zien we dat het lang kan duren eer een indringer wordt ontdekt. En als IT-partner kun je hiermee helpen of klanten ontzorgen. Steeds meer bedrijven hebben behoefte aan een SOC om snel te herkennen wat er afwijkt in patronen. Dat is een rol die een MSP kan vervullen en dat is onze klant.”
Hoe ondersteunen jullie een dergelijke MSP? Geven jullie ook trainingen?
“Ja, dat doen we vaak in samenwerking met de fabrikanten. We bieden diverse partner enablement programma’s en ondersteunen hen op die wijze. Wij helpen bij het samenstellen van passende oplossingen – waarbij verschillende producten niet alleen goed samenwerken, maar de combinatie ook door de betreffende fabrikanten ondersteund wordt.”
Wat wordt 2022 voor een jaar?
“De trend naar SaaS-oplossingen zal zich doorzetten in het komende jaar. Die passen goed bij de Nederlandse mkb-markt: die oplossingen zijn snel te evalueren en uit te rollen zonder hoge initiële investeringen en lange sales-cycles.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2021]