Koerswijzigingen hoeven partners niet direct te verwachten. We gaan door met wat we deden”, aldus Peter Jansen, Sales Director Commercial bij TD SYNNEX. “Naast een gezonde autonome groei zijn we door de fusie nu wereldwijd marktleider. We zijn sinds het samengaan ook weer beursgenoteerd.”
Hoewel de verandering de partner niet direct raakt, heeft het wel invloed op hoe de distributeur opereert. De omvang zorgt ervoor dat TD SYNNEX kennis wereldwijd kan inzetten. “Schaal is de sleutel tot toekomstig succes”, schetst Bas Scheepens, Director Advanced Solutions bij TD SYNNEX in Nederland. “Als je expertise kunt samenvoegen en uitrollen over verschillende landen, dan helpt dat enorm. Resellers kiezen niet langer voor een specifieke leverancier, wat ze dan kopen via een distributeur. Het samenvoegen van oplossingen wordt daardoor steeds belangrijker. Wij hebben in Europa een Center of Excellence, medewerkers die een specifieke expertise hebben en die oplossingen kunnen verbinden.” Dit zogenoemde Practice Builder Programma is relevant voor de partner, want zo ontstaan nieuwe oplossingen die goed passen in de specifieke segmenten waarin zij opereren, aldus Scheepens.
Samenspel
In de oplossingen ligt het zwaartepunt steeds meer op dienstverlening. Uit een eigen benchmarkstudie van TD SYNNEX blijkt dat bijna 75 procent van Europese partners verwacht de komende drie jaar meer managed services te verkopen. “Daar kunnen partners meer omzet uit halen”, zegt Scheepens. “Voor ons wordt het dus nog belangrijker om bestaande processen te optimaliseren rondom onze services.” Wel wijst hij erop dat ook de traditionele hardware en software belangrijk blijven. Veel partners blijven zich ook daarop richten. “Als distributeur kijken wij naar de precieze behoeften aan services bij specifieke partners. Diensten die variëren van installatie tot managed services. Services in de breedste zin van het woord.”
Voor ons wordt het nog belangrijker om bestaande processen te optimaliseren rondom onze services
Security
Een ander belangrijk groeigebied voor partners en TD SYNNEX is security. “Dit is een uitdagende markt. Veel eindklanten zien door de bomen het bos niet meer”, zegt Scheepens “Partners kunnen daar een rol in spelen. Daarvoor moeten ze zelf wel goed op de hoogte blijven.” Partners die dergelijke diensten aanbieden, kunnen daarom alle steun op dit punt goed gebruiken. “TD SYNNEX biedt die steun door het maken van een scan van zowel eindklant als partner en daar vervolgens op te acteren.”
Service center
Services worden vrijwel altijd ondersteund door producten. Daarom besteedt TD SYNNEX veel aandacht aan het optimaliseren van die kant van het distributiewezen. “Een paar jaar geleden hebben we geïnvesteerd in ons warehouse”, zegt Gerrit Bloot, Director Endpoint Solutions bij het bedrijf. “Daardoor rollen we de services veel efficiënter uit dan voorheen. In ons logistiek centrum voorzien we onder meer laptops van accounts, zetten we hashes erop, herverpakken we de producten en voorzien we tablets van een screen protector.” In plaats van dat projectteams dat doen, worden dit soort handelingen gecentraliseerd. “Daarvoor passen we onze systemen aan indien nodig. Veel was tot nu toe handwerk en dat zijn we rap aan het automatiseren. ”Het is nu vooral een kwestie van klanten en partners informeren over deze mogelijkheden, zo zegt Bloot. “Het is allemaal uit naam van de reseller, want TD SYNNEX werkt niet direct met eindklanten. Wij doen puur de handling.”
Schaal is de sleutel tot toekomstig succes
Sustainability
Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook bij TD SYNNEX. Niet vreemd, omdat duurzaamheid in aanbestedingen steeds meer gewicht krijgt. “Er zijn steeds meer tenders die punten toekennen aan sustainability”, zegt Jansen. “Als distribiteur hebben we natuurlijk veel transportbewegingen en dus kijken we continu of we daar verbeteringen in kunnen aanbrengen. Bijvoorbeeld door het inzetten van elektrisch vervoer bij onze transporteurs.”
Met de resellers wil TD SYNNEX vooral tot een soort certificaat komen die aangeeft hoe de CO2-voetafdruk kan worden verkleind in bepaalde projecten. “Bundelingen van zendingen, zodat we minder verpakkingen en transport gebruiken, enzovoorts.” Naast het logistieke deel heeft TD SYNNEX een eigen ‘Klimaat Parlement’ die naar manieren binnen de organisatie zoekt om te verduurzamen. “Het Klimaat Parlement heeft ook contact met grote én kleine resellers om hun standpunten te verzamelen”, voegt Bloot eraan toe. “Dat kunnen we doorzetten naar vendoren. Want zij bepalen uiteindelijk hun koers op het gebied van bijvoorbeeld verpakking.” Er zit volgens hem al wel beweging in het aanbieden van producten in de B2B-markt in eenvoudige, meer duurzame verpakkingen, en Jansen noemt nog het terugnemen van gebruikte apparatuur. “Die worden door TD SYNNEX op een verantwoorde wijze ingeruild en gerecycled, met gecertificeerde wiping van data.”
“Er komt veel op ons af”, sluit Jansen af. “Afgelopen jaren hadden we te maken met een wereldwijde ontregelde supply chain. In de toekomst moeten we ervoor zorgen dat we dat kunnen ondervangen met een nieuwe manier van samenwerken. Daarom zijn we veel in gesprek met partners en leveranciers over hoe we het beste op elkaar kunnen inspelen.”