Voor EIZO geldt de monitor al sinds de oprichting in 1968 als een potentieel bedrijfskritisch stuk hardware. De Japanse beeldschermenproducent – EIZO betekent ‘beeld’ in het Japans – levert hoogwaardige visuele producten, zowel voor algemeen kantoorwerk als specialistische segmenten zoals de zorg, het beveiligingswezen en verkeersmanagement.
“Ieder segment vraagt om een andere invalshoek”, legt Ewald Verholt, General Manager Benelux, uit. Het bedrijf geldt als een kwaliteitsleverancier, waardoor het afnemers heeft in gebieden waar de beeldkwaliteit cruciaal is. “In de medische markt worden onze oplossingen ingezet voor diagnostische toepassingen en zelfs in de operatiekamer.”
Ieder segment vraagt om een andere invalshoek
Uitdaging
Door de jaren is beeldschermtechnologie energiezuiniger geworden, iets waar EIZO ook veel kennis en energie in heeft gestopt. Maar de richtlijnen zijn in dezelfde periode ook veel strenger geworden. “Een product dat vroeger een A-label kreeg, heeft dat nu niet meer”, zegt Verholt. “Dat is ook goed, want zo komt de lat alsmaar hoger te liggen, en wordt iedereen gedwongen meer uit de technologie te halen. Wij worden goed uitgedaagd.”
EIZO richt zich op het verminderen van het energieverbruik gedurende de gehele levenscyclus van de producten. Dit begint intern, met doelstellingen voor productie en logistiek. Vrijwel alles wordt bij EIZO intern geproduceerd, waardoor het bedrijf grote controle heeft op de kwaliteit en duurzaamheid.
Ecoview
De producten zelf worden daarnaast ontworpen om technisch minder energie te consumeren. “We bieden bijvoorbeeld de functie Auto-EcoView, waarbij een sensor in de monitor het omgevingslicht analyseert en de helderheid van de monitor daarop aanpast”, zegt Verholt. “Tegelijkertijd hebben we Ecoview Optimizer geïntroduceerd, die de helderheid aanpast op wat er feitelijk op het scherm gebeurt.” De winst op verbruik kan alleen met deze functies al tot 30 procent reiken. Dat keer het aantal monitoren op een kantoorpark, en dat is op zichzelf al significant. Gemiddeld verbruikt een 24-inch monitor van EIZO slechts 10 tot 11 watt, aldus Verholt, wat erg laag is. “Als een organisatie een monitorpark van duizenden monitoren heeft, kan dit aanzienlijke besparingen opleveren.”
Ook wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede materialen, zowel in de producten zelf als in de verpakkingen. “We bieden ook levering op maat via dropshipping om zo min mogelijk aan onnodig transport te doen.” De beeldschermen en voeten kunnen bijvoorbeeld apart worden geleverd, want lang niet iedere eindklant heeft een stand nodig omdat de monitoren aan de muur of een plaat worden geschroefd.
Als een organisatie een monitorpark van duizenden monitoren heeft, kan dit aanzienlijke besparingen opleveren
Slim
Een andere truc is door technische functies zoveel mogelijk te consolideren. “We zien dat de laptop de laatste jaren dominant is geworden”, zegt Verholt. “Een gevolg daarvan is dat er docking stations worden ingezet om met meerdere monitoren te kunnen werken. Die verbruiken echter ook stroom. Daarom hebben wij producten uitgebracht waarbij een docking station in de monitor is geïntegreerd.” En dan is er natuurlijk de software, waardoor een systeembeheerder bijvoorbeeld met een druk op de knop alle beeldschermen uit kan zetten op het moment dat iedereen naar huis is.
Een resultaat daarvan is echter wel dat EIZO-monitoren bij de aanschaf niet tot de goedkoopste in de markt behoren. “We zijn sterk in kwaliteit, ook op componentniveau. Zo verleng je de levensduur, dus krijg je bij ons standaard 5 jaar garantie. Zonder vervangingsbehoefte kan worden doorgewerkt, en dat zijn sterke argumenten. Als je kijkt naar de kosten gedurende de volledige looptijd van het product, dan durf ik die wedstrijd wel aan.”
Daarin spelen partners dan ook een grote rol voor EIZO. Het is immers aan hen om dat verhaal over te brengen. “Onze missie om duurzame producten te leveren is belangrijk, maar het is uiteindelijk een totaalverantwoordelijkheid van de markt om goed om te gaan met keuzes voor hardware”, zegt Verholt. “Partners hebben de contactmogelijkheden om de awareness te vergroten, en ook te vertellen dat dit verder gaat dan het serverpark. We gaan graag het gesprek aan om de discussie over duurzaamheid en energieverbruik door te trekken naar de volledige organisatie.”
We zijn sterk in kwaliteit, ook op componentniveau.